Hvad skal du bruge i en intern regnskabsafdeling?

Økonomi

by  Tonni Nielsen

februar 11, 2019

Hvad skal du bruge i en intern regnskabsafdeling?

Økonomi

by Tonni Nielsen

februar 11, 2019

En regnskabsafdeling er en af virksomhedens vigtigste funktioner. Det er netop virksomhedens regnskabsafdeling, der leverer de vigtigste nøgletal og analyser, som fortæller om virksomhedens økonomiske sundhed, vækstpotentiale, forbedringsmuligheder og andre grundlag for strategiske beslutninger. Derfor er en sund regnskabsafdeling afgørende for virksomhedens drift og fremtid.

Det betyder også, at det er vigtigt at have en regnskabsafdeling, der er funktionel og effektiv. Opgaverne er nemlig mange. En regnskabsafdeling er ofte ansvarlig for bogføring, fakturering, lønudbetalinger, ferieregnskab, momsindberetning, likviditetsbudget, revision, rapportering til ledelsen og meget mere. Dertil er regnskabsafdelingens opgaver ofte afhængige af IT-systemer, og derfor er IT-support nødvendig, når der opstår tekniske problemer.

Der er, med andre ord, mange forskellige typer af opgaver i en regnskabsafdeling. Og det ses sjældent, at én person har kompetencerne og overskuddet til at klare det hele selv. Derfor kræver en regnskabsafdeling alsidige menneskelige ressourcer, så I altid kan sikre jer overblik og kontrol over virksomhedens økonomi.

 

Så, hvad skal jeg bruge i min interne regnskabsafdeling?

Der er mange forskellige roller, der skal udfyldes. Derfor vil jeg her forklare hver enkelt rolle og dennes opgaver i en regnskabsafdeling.

Hvad laver bogholderen?

Bogholderens ansvar er at tage vare på indkommende og udgående betalinger samt sørge for korrekt bogføring af faktureringer. Dertil indberetter en bogholder moms, klarer debitorstyring samt sørger for afstemninger og lønafregning. I små virksomheder ses det ofte, at én bogholder har ansvaret for mange og meget forskellige opgaver.

Hvad laver revisoren?

Hvis virksomheden er revisionspligtig, er det en revisor, der skal udføre den årlige revision af dit årsregnskab. Mange virksomheder bruger samtidig deres revisor til ansvarsopgaver såsom indbetaling af skat, udarbejdelse af regnskaber, beregninger og virksomhedens selvangivelse.

Hvad laver controlleren?

En controller hjælper virksomheden med at vurdere fremtiden på baggrund af økonomiske analyser. Rent praktisk udfører en controller konsekvensberegninger, lægger budgetter, sørger for daglig økonomistyring og nøgletalsanalyser, så han/hun kan bidrage med anbefalinger til optimering.

Hvad laver IT-konsulenten?

En IT-konsulent er som regel ikke direkte tilknyttet regnskabsafdelingen, men denne persons hjælp er vigtig for afdelingens arbejde. En regnskabsafdeling er afhængig af dens digitale løn- og økonomisystemer, hvor alle data, der bogføres, indberettes, bruges til rapportering og så videre, vil være lagret. Det betyder, at en regnskabsafdeling har brug for hurtig og professionel assistance til at få systemerne op at køre igen, såfremt der opstår problemer, som der jo altid gør før eller siden.

Hvad laver sekretæren?

I mindre virksomheder ses det, at en bogholder også fungerer som sekretær. En sekretærs opgave i relation til regnskabsafdelingen er at være kontaktperson til kunder og leverandører. Virksomhedens interessenter kan have mange spørgsmål til faktureringen, og sekretæren vil ofte hjælpe regnskabsafdelingen med denne kommunikation.

Dertil hjælper sekretæren hele virksomheden med praktiske opgaver som kalenderstyring, post og korrespondance, byde gæster velkommen og meget mere. Sekretæren giver sine kolleger mere tid til deres kerneopgaver.  

Hvad laver ejeren/ledelsen?

Det er en selvfølge, at ejeren eller ledelsen allerede eksisterer i virksomheden. Ikke desto mindre har de en vigtig opgave i regnskabsafdelingen. Ofte er det ledelsen, der er bankansvarlig. Dertil er ejer og ledelse beslutningstagere, der, i tæt samarbejde med regnskabsafdelingen, skal sikre virksomhedens økonomiske sundhed og vækst.

 

Download vores guide til regnskabsafdeling

Guide til regnskabsafdelingen

Har I brug for rådgivning eller hjælp til regnskab og økonomi?

Hvis du har brug for assistance til din regnskabsafdeling, hjælper Azets dig gerne. Vi kan bistå din virksomhed med alle opgaver indenfor regnskab, så du ikke behøver at ansætte alle roller i regnskabsafdelingen, som er præsenteret i dette indlæg. Vi finder en løsning, der passer til dine behov.

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe

Tonni Nielsen

Om Tonni Nielsen

Tonni Nielsen er uddannet inden for økonomi og regnskab på CBS. Han har mere end 20 års praktisk erfaring som revisor og manager i økonomifunktioner. Tonni har været i Azets siden 2003 og bestrider stillingen som Senior manager.