Sådan finder du nye indtægter til din restaurant

Økonomi | 12/01/2018

af Tonni Nielsen

 

Mange brancher oplever stigende konkurrence. Restaurantbrancen er ingen undtagelse – tværtimod. Det skyldes at branchen har fået flere professionelle aktører på markedet, som investerer flere penge mere målrettet. Derudover gør måden vi bygger på i byerne, at det ofte er muligt at finde gode ledige lokaler. Vi ser sjældent en ny bygning i de store byer uden restaurantlokaler i stuen. Og de bliver hurtigt lejet ud

Udnyt mulighederne i dit koncept

I dagens restaurantbranche møder du konkurrence fra flere vinkler. Nye salgs- og distributionskanaler både kan og bør udnyttes. Det handler om at undgå omsætningssvigt i lavsæsonen. Det handler især om at finde på nye koncepter som kunderne elsker og som styrker din egen restaurants brand.

Vi oplever at mange som driver restaurant anvender et traditionelt koncept, der ikke imødekommer kunderne i de rette kanaler.

Mange udnytter simpelthen ikke mulighederne for øget omsætning – gennem branding – fuldt ud

Måske har du også et koncept der ikke fokuserer på at udnytte alle de mulige kontaktpunkter der er til nye mulige kundegrupper, hvilket resulterer i lave besøgstal.

Lad os sige, at du driver en middagsrestaurant og har overskydende produktionskapacitet i køkkenet. Så skal du søge efter løsninger, der maksimerer den tilgængelige kapacitet. Restauranten har måske en placering, der gør at du ikke når dine kunder. Her bør du spørge dig selv hvad du kan gøre for at skabe en bredere distribution? Hvilke uudnyttede muligheder findes der, som kan give ekstra støtte til dit traditionelle koncept?

Tænk nyt!

Når du vurderer nye indtægtskilder skal det ske ud fra din eksisterende kapacitet. Stil dig selv følgende spørgsmål:

  • Vil det alternative tilbud være i direkte konkurrence med det oprindelige koncept, som restauranten har?
  • Er der en ny kundegruppe, som du ikke har tiltrukket?
  • Kan det nye tilbud bruges som en tilgang til at skabe mere trafik til din restaurant?
  • Hvad er det strategiske mål med at skabe alternative kanaler? Sælge overskydende mad fra restauranten, øge salget, udvikle nye markeder eller måske en pop-up på en festival?

Når du har overvejet ovenstående spørgsmål og valgt dig den rette tilgang, kan du lettere tilpasse modellen, ressourcebehovene og eventuel investering. Der er mange alternative salgs- og distributionskanaler. Her får du nogle af de vigtigste og hvorfor og hvordan de kan være vigtige.

Festivaler: Som fødevareleverandør skal du ofte bestille din plads i rigtig god tid. At være til stede på en festival kan give god eksponering for mange mennesker på samme tid, og kan give god profilering af restauranten. Det kan også bruges som en ren indtægtskilde og dermed reducere omkostningerne til varer til et minimum. Overvej om niveauet af maden skal afspejle fødevarerne i restauranten, og om lokationen er langt fra restaurantens kundebase.

Forretningsaftaler: Du kan enten fungere som kantine til kontorbygninger, forberede færdigretter som kunder kan hente til frokost, tage hjem til middag eller få en aftale når de har en begivenhed.

Onlinekampagner: Du kan lave stærkt målrettede annoncekampagner via sociale medier eller indgå samarbejde med kampagneportaler. Begge dele kan bidrage til at øge trafikken til din restaurant.

Salg af overskydende varer efter lukketid: Dette findes der efterhånden flere apps der giver dig mulighed for.

Nye teknologiske løsninger: Så kan kunderne bestille maden hjemmefra og få den serveret ved ankomst. Dette kan øge antallet af betjente kunder.   

Andet: Benyt dig af et samarbejde med virksomheder der distribuerer mad (outsource take-away). Du kan lave en pop-up restaurant eller overveje catering.

Teknologien gør også at restauranter kan se på nye muligheder for andre indtægtskilder. Der findes efterhånden en række partnere som kan klare arbejdet for dig.

Du kan derfor bruge tiden på at dyrke dit koncept og udvikle din mad og oplevelse og derved opnår et større marked – mens du samtidig overlader de mere forretningskritiske opgaver til en partner, som kan hjælpe dig ligesom en traditionel revisor.

LÆS MERE OM REGNSKAB FOR RESTAURANTER

Om Tonni Nielsen

Tonni Nielsen er uddannet inden for økonomi og regnskab på CBS. Han har mere end 20 års praktisk erfaring som revisor og manager i økonomifunktioner. Tonni har været i Azets siden 2003 og bestrider stillingen som Senior manager.