Rekruttering og administration - Hvordan kan du gøre det lettere?

28.01.2019

af Annemarie Franke

Rekruttering er en proces, hvor arbejdsgivere søger de rette kandidater til ledige stillinger. Under rekruttering er der en række administrative opgaver lige fra jobopslag og mailbesvarelser til samtaler og test. Det er bekosteligt at finde rigtige medarbejdere, men effektiv rekruttering vil mindske omkostningerne ved fejlrekruttering. Hvad koster rekruttering?

Administrationen ved rekruttering kan hurtigt føles overvældende og uoverskuelig. Og det kan være en risikabel beslutning ikke at tage rekruttering alvorligt. Danskere foretager jobskifte mere hyppigt end før, og tilbøjeligheden til at sige sit job op under prøvetiden de første tre måneder er stigende. Det kan derfor blive langt dyrere for arbejdsgivere at spare på rekrutteringsprocessen og risikere fejlrekruttering. Jeg anbefaler, at arbejdsgivere investerer i at finde den rette kandidat gennem en effektiv rekruttering, men hvad er effektiv rekruttering? I dette blogindlæg vil jeg give dig et overblik over, hvad rekruttering kræver, og hvordan du kan gøre processen lettere.

Hvad er rekrutteringsprocessen?

Forestil dig, at jeres stillingsopslag henviser til, at kandidaterne skal sende deres ansøgninger direkte til din mailadresse. Du kan sagtens forvente, at der kommer mellem 25 og 75 ansøgninger og CV’er. Alle ansøgninger, CV’er og øvrige tilsendte dokumenter skal læses igennem, og kandidaterne skal besvares med en venlig hilsen og et tak for den tid, de har brugt på at lave deres ansøgning. Ofte involveres flere kolleger i rekrutteringsprocessen, og det kan derfor være, at du skal printe eller videresende ansøgningerne – krypteret naturligvis. Herefter skal kandidaterne opdeles i følgende kategorier:

  • Afslag
  • Måske egnede
  • Indkaldelse til samtale

Alle ikke-egnede kandidater skal modtage et høfligt afslag. Nogle vil måske tage kontakt for feedback, så de er bedre rustet i deres egen jobsøgningsproces. Du skal tage stilling til besvarelser af måske-egnede kandidater, og du skal indkalde kandidater til 1. samtale. Alt dette tager tid, og uden faste procedurer eller systemer kan der let opstå fejl eller misforståelser.  

Download også vores guide om fremtidens arbejdskraft

 

Hvordan kan jeg gøre rekruttering lettere?

Et rekrutteringssystem kan give dig et overblik, og gøre det nemmere for dig at håndtere de administrative opgaver ved rekruttering. Ofte kan et rekrutteringssystem udforme og publicere  stillingsannoncen samt modtage og vurdere indkomne ansøgninger for dig. Det er derfor et effektivt værktøj til rekruttering.  

Dertil kan du vælge at outsource alle eller nogle af administrationsopgaverne ved rekruttering, mens du fokuserer på dine andre kerneområder. Ved outsourcing bestemmer du selv hvilke funktioner i rekrutteringsprocessen, du vil have håndteret eksternt. Det gælder altså lige fra at udforme stillingsannoncer til personprofilanalyser og validering.

Hvordan foregår outsourcing af rekruttering?

Ved outsourcing vil erfarne HR-specialister sørge for, at kandidater bliver guidet gennem hele processen. Hr-specialisterne vil screene indkomne ansøgninger og selektere de kandidater, der kan fortsætte til samtale ud fra de krav, som du har stillet til din fremtidige medarbejder. Det er efter aftale med dig, at der sendes afslag til ikke-egnede ansøgere, og egnede kandidater inviteres til samtale. Ligeledes kan en outsourcing-partner indhente referencer efter aftale med dig og kandidaten. Jeg anbefaler, at du eller en af dine kolleger deltager i 1. og 2. samtale enten med eller uden en HR-specialist fra jeres outsourcing-partner. På den måde kan du selv bedømme kemien i forhold til jeres virksomhedskultur.   En outsourcing-partner har ressourcer og erfaringer med kandidaters alsidige CV’er, kompetencer og resultater på personprofiltest. I modsætning til et rekrutteringssystem vil de bruge deres egen erfaring til at finde den rette kandidat til stillingen. Ved outsourcing er du sikker på, at der hele tiden er styr på rekrutteringsprocessen, du undgår administrationsopgaverne, og du tager selv den endelige beslutning om, hvilken kandidat du ønsker at ansætte. Du får en hurtig, professionel og strømlinet rekrutteringsproces med ensartet behandling af alle ansøgere og standardiserede processer. Det sender et positivt signal, og det styrker dermed din virksomheds image om en attraktiv arbejdsplads. Mangler du en erfaren leder inden for regnskab, løn eller HR? Så benyt dig af Azets' netværk, og lad os gøre rekrutteringsprocessen nemmere. Læs her, hvordan vi kan hjælpe med executive search

Vil du gerne outsource rekruttering?

Azets kan hjælpe dig med alle funktioner i rekrutteringsprocessen. Vi tilpasser en løsning, som passer til din virksomhed, så I kan fokusere på jeres kerneopgaver imens vi finder den rette kandidat til stillingen.

Læs mere om outsourcing af rekruttering her

post author

Om Annemarie Franke

Annemarie er uddannet Cand.soc.HRM fra CBS med speciale i Performance Management. I Azets er Annemarie HR Konsulent i vores interne HR-afdeling, hvor hun bl.a. arbejder med rekruttering, employer branding og kompetenceudvikling.