Digital rekruttering letter ansættelsen i hotelkædes ekspansion

 

Kampen om kvalificeret arbejdskraft er sat ind. Det mærker man blandt andet hos Scandic, der på få år skal etablere fem nye hoteller i Danmark med 1000 ansatte. For at skabe tid til det personlige møde med ansøgerne, bruger de rekrutteringsansvarlige derfor rekrutteringssystemet EasyCruit, der kan reducerer tid til administration og i sidste ende risikoen for fejlansættelser.

For at holde fokus på kerneopgaven med at servicere Scandics gæster, skal ansættelsesprocesserne i den internationale hotelkæde være så korte og præcise som muligt. Med etablering af fem nye hoteller i Danmark på fire år skal hotelkæden ansætte 1000 medarbejdere. I forvejen har Scandic 200 ledige stillinger årligt, og til det er der brug for kvalificeret og faglært arbejdskraft. I en tid med faldende ledighed kan de rigtige medarbejdere være svære at finde, og der skal ved hvert stillingsopslag søges hurtigt, præcist og effektivt.

EasyCruit er systemet der skal hjælpe Scandic på vej med rekrutteringen. Og der er brug for en hurtig og nem rekrutteringsproces, der også kan sikre, at det er de rigtige medarbejderprofiler, der bliver ansat. Senest offentliggjorde den
børsnoterede hotelkæde, at et af dens kommende hoteller i 2020 skal placeres ved Københavns Lufthavn.

Med de nye hoteller følger der mange nye ansættelser, der skal være med til at løfte hotellets service.

Mindre administration og mere samtale
Kravene til en professionel og forretningsunderstøttende HR-funktion er derfor stigende. For at skabe de ønskede resultater kræver det mindre tid til administration og mere tid til udvikling af den rigtige strategi for rekruttering.

Scandics HR-manager Ewa Axelsson mener, at netop dette vigtige fokus
bliver nemmere ved at digitalisere så stor en del af den administrative proces som muligt. Derfor benytter Scandic det webbaserede rekrutteringssystem EasyCruit, der har reduceret tiden til administration markant i forhold til tidligere.

"Det letter rekrutteringsprocessen virkelig meget. Mange ting foregår automatisk. Derfor kan de rekrutteringsansvarlige fokusere på det personlige møde med de nye ansatte og foretage den vigtige menneskelige vurdering af, om de kan levere god service til vores hotelgæster. Systemet er samtidig med til at effektivisere hele arbejdsprocessen og giver en god og professionel rekruttering", siger Ewa Axelsson.

Løsning fungerer i alle lande
Scandic er en international kæde, der har hoteller i Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Polen, Finland og Belgien. EasyCruit gør det muligt for hotellerne at rekruttere på tværs af lande, afdelinger og brancher, hvilket har været
vigtigt for virksomheden.

Rekrutteringen omfatter medarbejdere ansat i receptionen, housekeeping, køkken, restaurant, konference, teknik og i administrative stillinger. Scandic benytter EasyCruit i alle de nordiske lande.

Brugervenligt og let at anvende
Lederne i de forskellige teams på hotellerne er selv ansvarlige for rekrutteringsprocessen. Ewa Axelsson og resten af HR-funktionen bistår med support, skabeloner til jobopslag, eventuelle tests, guider lederne og udvikler støttende spørgeskemaer i rekrutteringsprocessen. Hun er glad for de mange automatiske processer, som rekrutteringssystemet varetager.

"EasyCruit sender automatisk bekræftelse på modtagelse af ansøgning, giver afslag til dem, der desværre ikke fik jobbet, og holder overblikket over ansøgerne", fortæller Ewa Axelsson og uddyber:

"Ved hjælp af EasyCruit er ansøgningerne lette at gå til. Vi har haft systemet i mange år, og grunden til det er, at det er let og brugervenligt. Derfor har vi heller ikke set anledning til at skifte systemet ud. Brugervenligheden er ekstremt
vigtig, fordi det letter de lokale lederes arbejde i hverdagen, når de ansvarlige skal rekruttere medarbejdere."

Letter research og statistik
Scandic bruger derudover systemet til emnedatasøgning. Heri kan man finde de relevante kandidater, som har givet til kende, at de er interesseret i stillingen. Og har kandidaten allerede oploadet et tidligere CV, så kan man gå ind i systemet og tilknytte cv’et til en ny jobansøgning. Samtidig har Ewa Axelsson og resten af HR-funktionen i Scandic mulighed for at holde et overblik over visninger for jobopslaget ved de forskellige jobportaler.

"Når vi kan bruge mere tid på at skrive stillingsopslagene præcist, og vi har øget tid til den menneskelige vurdering, er det tydeligt, at vi også reducerer risikoen for fejlansættelser. Ikke mindst det sidste er en gevinst, der
kan mærkes på bundlinjen", fastslår Ewa Axelsson.

 

 

Fakta om kunden:

  • Hotelkæden Scandic har over 15.000 ansatte og 230 hoteller i Norge, Danmark, Sverige, Tyskland, Polen, Finland og Belgien
  • I Danmark beskæftiger hotelkæden i dag over 1.200 medarbejdere på 24 hoteller med cirka 4.000 værelser.
  • Scandic har 200 rekrutteringer om året og skal ansætte 1000 ekstra medarbejdere i forbindelse med de fem nye hotelplaceringer.
  • Rekrutteringerne omfatter medarbejder ansat i receptionen, rengøringsstillinger, stillinger i køkkenet og i administrative stillinger.
  • Hotelkæden blev i 2014 noteret på børsen i Stockholm.

Udfordringer

  • Manuelle processer optog uforholdsmæssig meget tid
  • For lidt tid til den strategiske og menneskelige del af rekrutteringsprocessen

Løsning

  • EasyCruit fra Azets

Resultat

  • Sparer tid til administrative processer
  • Giver mere tid til udvikling af korrekte jobopslag og placeringer
  • Sikrer større fokus på ansættelsessamtaler og menneskelige vurderinger
  • Brugervenlighed har medført større engagement på de enkelte hoteller
  • Værdifuldt værktøj til research og statistik

 

Har du lignende udfordringer