Offentlig lønadministration

Er du ansvarlig for lønadministration i den offentlige sektor? Så kender du til udfordringerne som følge af de fastsatte rammer, der gælder for en politisk styret organisation. Vi kan hjælpe dig med lønadministration og rådgivning, som er skræddersyet til den offentlige sektor.

kontakt mig

 

Løn til offentligt ansatte

Lønadministration i den offentlige sektor er underlagt en række centrale aftaler som eksempelvis overenskomster, arbejdstidsaftaler og generelle arbejdsvilkår samt lokale aftaler som eksempelvis personalepolitikker og forhåndsaftaler. Det kan gøre lønbehandling svært og uoverskueligt, fordi du som arbejdsgiver eller lønbehandler ikke har indflydelse på mange af disse aftaler.

Med os som samarbejdspartner kan vi hjælpe dig med lønadministration, så du overholder alle krav til netop din offentlige organisation. Vi er altid opdateret på ændringer, som påvirker lønbehandling, og derfor kan du altid være sikker på, at din lønadministration kører lovmæssigt korrekt.

Øget sikkerhed og ingen bekymring. Du vil altid få korrekt løn til tiden, og du skal aldrig bekymre dig om, hvorvidt fravær, sygdom, ferie eller orlov vil påvirke din lønadministration. Du har altid et team af lønspecialister ved hånden. 

Lønydelser

  • Lønadministration
  • Lønbogholderi
  • Personaleadministration
  • Fraværshåndtering
  • Administration af tjenestemandspension
  • Bogføringsopgaver og afstemninger
  • Projektarbejde

Dine fordele

  • Reducér sårbarhed - du har altid backup
  • Overdrag hele eller dele af jeres lønadministration
  • Skru op og ned for ressourcer efter behov
  • Nem løsning, der kan integreres med andre systemer
  • En samarbejdspartner med ekspertise i løn, regnskab og HR

kontakt mig

Grundlæggende opbygning af løn

I den offentlig sektor vil dine medarbejdere som hovedregel ikke selv forhandle løn. Lønforhandling foregår mellem arbejdsgiver/leder og en repræsentant fra medarbejderens forhandlingsberettigede organisation, hvilket som regel er en fagforening. 

Derfor er offentlige ansattes løn fastsat af forskellige lønelementer, som er fastsat efter forhandlinger. Lønelementerne sammensættes ud fra de enkelte medarbejders funktioner, så deres løn afspejler deres arbejde og kvalifikationer. 

Grundløn

Medarbejdernes grundløn er aftalt af den overenskomst, som de hører under. Grundlønnen er den løn, medarbejderne som minimum har krav på, og derfor indgår grundlønnen i alle dine medarbejders løn. 

Kvalifikationsløn

Kvalifikationslønnen er et tillæg til grundlønnen, som beregnes ud fra den enkelte medarbejders kvalifikationer. Det kan eksempelvis være særlig erfaring, uddannelse eller specialviden inden for medarbejderens arbejdsområde. 

Funktionsløn

Funktionslønnen er et tillæg, som udbetales for medarbejderens funktioner, som udføres ud over de normale opgaver i dennes stilling. Det kan eksempelvis være en midlertidig opgave som vejleder, et bestemt ansvarsområder eller en funktion som superbruger. 

Vi finder en fleksibel løsning til netop din offentlig organisation, som passer til jeres specifikke behov.
Få en uforpligtende samtale, så du kan høre mere om, hvordan vi kan hjælpe dig. 

Overenskomster og lokalaftaler

Næsten alle ansatte i det offentlige er omfattet af en overenskomst, som er bygget oven på den gældende lovgivning. En lokalaftale er et tillæg til overenskomsten, og er tilpasset den enkelte arbejdsplads. En overenskomst og lokalaftale vil derfor give medarbejderer forbedret vilkår, men det er ikke altid nemt at navigere mellem din pligt til at overholde medarbejdernes rettigheder og din pligt til at opretholde organisationens drift. 

Hvis overenskomst eller lokalaftaler ikke overholdes, kaldes det et overenskomstbrud. Derfor kan det være en fordel at have styr på både forholdene i overenskomster og lokalaftaler samt juridiske HR-forhold, så du altid er sikker på, at du overholder reglerne. 

Vores HR Legal-team kan hjælpe dig med professionel og opdateret juridisk HR-rådgivning.

Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe med juridisk HR

Hvad siger vores kunder?

Faglig sparring

Vores konsulenter er eksperter inden for offentlig løn og HR-ydelser. Vi kan derfor fungere som sparringspartner for din organisation og sikre en høj kvalitet på de løste opgaver. Hermed får du den mest optimale lønbehandling tilpasset dine krav.

Fleksibilitet

Vi kan både levere en midlertidig løsning ved akut opstået behov og en permanent løsning, hvis opgaven har et længere forløb. Vi kan overtage hele lønadministrationen, eller vi kan løse en specifik opgave, som eksempelvis udarbejdelse af ansættelsesbreve.

Reduktion af sårbarhed

Alle kunder får et fast team af konsulenter tilknyttet, således at vi er flere, der kender til dine opgaver og forhold. Dermed reduceres sårbarhed ved fravær. Dertil kommer, at vores medarbejdere er fortrolig med mange typer af opgaver og systemer.

Fokus på procesoptimering

Vi har konstant fokus på optimering af dine og vores processer inden for lønbehandling. Procesoptimering skal sikre ensartet kvalitet og service, og at du får adgang til væsentlige informationer på en smidig måde. Vi gennemgår alle processer og opgavebeskrivelser for at sikre, at opgaverne udføres mest hensigtsmæssigt.

Førende fagmiljø

Som resultat af, at vi i Danmark har over 100 lønkonsulenter, som alle har en høj graf af faglighed inden for deres område, repræsenterer Azets et stærkt fagmiljø. Vi sørger for løbende at efteruddanne vores medarbejdere for at bevare og udvikle deres høje faglige niveau. 

Fleksibel lønrapportering

Lønrapportering forgrener sig ofte ud i organisation. Der er mange interessenter, der skal have opfølgning på aftalte KPI'er, budgetteret timeantal, lønsummer, m.v. Vi gør derfor meget ud af at sætte os ind i din organisations struktur og de gældende rapporteringskrav - både interne og eksterne. 

Guide om lønoutsourcing

Guide om lønoutsourcing

Vi har udarbejdet en guide om lønoutsourcing, som du kan bruge til at blive klogere på de ting, du skal være opmærksom på i forbindelse med outsourcing. 

hent guide om lønoutsourcing

Fire metoder, der opgraderer lønafdelingen

4 metoder der opgraderer lønafdelingen

I denne guide får du et overblik over fire ledelsesmæssige metoder, der kan effektivisere arbejdet i lønadministrationen - og gøre hverdagen lettere for dine lønmedarbejdere.

hent lønguiden her 

Har du brug for mere information?

Udfyld formularen til til højre, og så kontakter vi dig hurtigst muligt.

Du er også altid velkommen til at kontakte os på:

Tlf. 44 51 81 80

 

Kontakt Azets vedrørende lønadministration

Kontakt mig venligst

Ja, jeg ønsker, at Azets sender nyhedsbreve, information om services og invitationer til events

Jeg er informeret om, at jeg kan læse om, hvordan Azets håndterer mine persondata her. Jeg er klar over, at jeg kan ændre mine tilmeldinger eller afmelde mig fra al e-mail kommunikation