zExpense - nyhedsbrev

December 2017
 

Der er netop blevet frigivet en opdatering til zExpense app’en. Den er online i henholdsvis App Store (iPhone) og Google Play (Android).

For de brugere der har slået automatisk opdatering til på deres telefoner vil opdateringen blive installeret på deres telefoner automatisk når den er frigivet. Brugere der ikke har automatisk opdatering slået til, vil selv skulle gå i App Store/Google Play og installere den på deres telefon.

Nedenstående er en kort beskrivelse af de vigtigste punkter i opdateringen.

Diæter i App'en

Det er nu muligt at lave diæter via app’en. Hvis man på en eller flere afregningstyper i zExpense har valgt, at det er muligt at lave diæter, vil der i app’en komme en knap ”Diæt” på forsiden.

En diætpost oprettes ved at udfylde de valgte felter. Afhængig af hvilken diætmodel der er opsat i zExpense vil beregningen af diætbeløbet tage udgangspunkt heri.

Diætposterne vises på oversigten over ubehandlede transaktioner. Herfra kan posterne oprettes på en afregning (evt. sammen med almindelige udgiftsposter), og afregningen kan sendes til godkendelse – nøjagtig ligesom det er tilfældet med udgiftsposterne.

Split en udgiftspost

En udgiftspost kan splittes i flere poster – f.eks. hvis der ønskes en fordeling af udlægget på flere dimensioner eller kategorier (evt. momskoder).

Ved at swipe til venstre kommer der en ”Split” knap frem. Når denne vælges kan posten splittes.

(Bemærk at ved at swipe til venstre på en splittet udgiftspost kan den forenes med den oprindelige post igen).

 

Det oprindelige beløb fra udgiftsposten vises i øverste linie, og i næste linie ”Ny” kan angives det beløb, som man ønsker at oprette en ny post på.

Ved at vælge ”Split” oprettes en ekstra linie med det ønskede beløb. Herefter kan der angives en ny kategori og/eller dimensioner.

Bilaget fra den oprindelige post kopieres automatisk ned på den nye splittede linie.

Tilføj en post til en afregning (åben eller afvist)

En post (udgift, forskud, kørsel og diæt) kan nu tilføjes til en åben og/eller afvist afregning. Dvs. man kan have åbne afregninger i app’en, hvor det er muligt at tilføje yderligere poster til – f.eks. hvis en afregning oparbejdes løbende inden den sendes til godkendelse eller videre i workflowet.

I oversigten over ”Ubehandlede” vælges de poster man ønsker at tilføje til en afregning. Såfremt der findes åbne/afviste afregninger, vil der blive spurgt om man ønsker at oprette en ny afregning eller tilføje til en eksisterende afregning.

Vælges der at tilføje til en eksisterende afregning kommer der en liste frem over de åbne/afviste afregninger – der vælges den afregning man ønsker at tilføje posterne til, hvorefter de er lagt ind på den valgte afregning.

 

Bemærk at det også er muligt at fjerne poster på en åben/afvist afregning – f.eks. hvis man fjerner en post fra afregningen, vil den komme tilbage til oversigten over ”Ubehandlede”.

Kommentarer på en afregning

Når afregningen er oprettet kan der nu tilføjes en kommentar til afregningen.

Der vælges ”Tilføj kommentar”, hvorefter det er muligt at skrive en kommentar til afregningen.

Eventuelle kommentarer til afregningen der måtte være skrevet til undervejs i workflowet (f.eks. af en godkender eller controller) vil også kunne ses på afregningen i app’en.

Det samme gælder hvis en godkender har skrevet en kommentar til, hvorfor en afregning bliver afvist.

Yderligere ændringer i app'en

Udover ovenstående ændringer i app’en er der også lavet følgende forbedringer:
  • app’en håndterer nu også kontobegrænsninger
  • muligt at angive bilens registreringsnummer i ”Settings” menuen
  • mindre bagvedliggende tekniske ændringer