Hvad er 120-dages reglen, og hvordan bruger du den?
120-dages reglen betyder, at du som arbejdsgiver kan opsige en medarbejder med en måneds varsel, hvis medarbejderen har været syg i sammenlagt 120 dage inden for 12 måneder. Det kan være en jungle at finde rundt i reglerne om afskedigelser på grund af højt sygefravær – særligt fordi sygdom som udgangspunkt er lovligt fravær.
120-dages reglen skal benyttes med forsigtighed, og der er betingelser for, hvornår reglen kan bruges til opsigelser. På dette webinar kan du som arbejdsgiver blive klogere på dine rettigheder og muligheder.
På webinaret gennemgår vi:
- De 5 betingelser for opfyldelse af 120-dages reglen
- Hvordan tæller du til 120 sygedage? Og hvad sker der, hvis du tæller forkert?
- Hvornår skal du opsige medarbejderen?
- Hvad hvis jeg ikke kan bruge 120-dages reglen?
Oplægsholder
Lisbeth Lindorff Riis
Head of HR LegalLisbeth Lindorff Riis er uddannet Cand.merc.jur fra Handelshøjskolen i Århus og senere Cand.jur fra Københavns Universitet. Lisbeth har 19 års erfaring med juridisk rådgivning inden for HR, herunder persondataretlige problemstillinger.