Hjemmekontoret - den nye normal?

Løn og HR | 22.09.2020

af Azets

Sommeren ligger bag os, og efteråret har gjort sit indtog. Lige nu ser vi stigende smittetal overalt i Danmark, og statsministeren har endnu en gang anbefalet de danske virksomheder at sende så mange medarbejdere som muligt tilbage i hjemmekontorene.

Spørgsmålet er, om livet med corona og hjemmearbejde er den nye normal? I hvert fald får vi i Azets et stigende antal henvendelser fra kunder, som ønsker rådgivning om, hvordan man som leder bedst kan håndtere en situation med hjemmearbejdende medarbejdere.

Jeg vil tilbage til kontoret!

Der rejser sig mange spørgsmål i forhold til at arbejde hjemme og ikke mindst at komme tilbage til de vante omgivelser på kontoret. Hvor længe, hvordan, hvornår osv., og mange spørgsmål er lige nu vanskelige at svare på. Coronaen hærger fortsat både herhjemme og i udlandet, og mange går rundt med en nagende følelse af usikkerhed, som kan være vanskelig at dæmpe. Samtidig er det en god følelse, når man som arbejdsgiver kan mærke, at medarbejderne ønsker at komme tilbage på kontoret. Tilbage til fællesskabet omkring kaffemaskinen og maden i kantinen. Og så kan det være svært at sige ”nej, du må ikke komme tilbage på kontoret endnu”.

Dog må vi nok væbne os med tålmodighed lidt endnu og finde en vej til at trives i hjemmekontoret – i hvert fald nogle dage om ugen. At lede (godt) på afstand bliver derfor essentielt. Nu fik mange af os god øvelse i foråret og har måske både oplevet ledelsesmæssige fejl og succeser. Nu får vi så en ny chance til at tilpasse, justere og konkretisere. Vi er bedre forberedt på, hvad der fungerer og hvad ikke, så chancen for succes må være højere denne gang.

Står du overfor at skulle fjernlede dine medarbejdere, eller er du allerede i gang, så får du nogle gode råd her:

  • Hold faste daglige møder ”ved kaffemaskinen”. Disse er korte og helt uformelle, men de bidrager til øget sammenhold i teamet.
  • Når du ringer til dine medarbejdere, kan du med fordel bruge video.
  • Afhold en fredagsquiz en gang om måneden. Vinderen kan modtage en overraskelse med posten.
  • Hold faste teammøder, hvor agendaen deles på forkant for at fremme effektiviteten og reducere usikkerheden ift. mødets mål og mening. Husk at dele skærmen undervejs – så er det nemmere at følge med.
  • Hold faste 1:1-samtaler med medarbejderne.
  • Hjælp medarbejderne med at få lagt nogle gode hjemmekontor-rutiner. Det kan være, at du selv har etableret nogle rutiner, som fungerer godt, og som kan deles videre. Tag evt. teamet med på en virtuel gennemgang.
  • Opfordr medarbejderne til at tage 10 minutters pause udenfor i løbet af dagen, hvor benene lige bliver strakt.

Uforudsete udfordringer

Der sidder uden tvivl mange dygtige ledere derude, som sikkert og målrettet styrer opgaverne i havn. Alligevel kan en hverdag med hjemmearbejde byde på komplekse og måske helt nye udfordringer.

Selvom vi lige nu holder vejret og fremtiden er uvis, betyder det ikke nødvendigvis, at dine medarbejdere ønsker at stå stille i deres faglige udvikling. For at udviklingen af kompetencer fortsat kan have en stigende kurve, kan du som leder f.eks. arrangere, at en dygtig fagperson i organisationen holder et digitalt seminar for dit team. Eller det kan være, at en i teamet har en særlig spidskompetencer, som kan deles videre? Opfordr medarbejderne til, at de fortsætter med at holde sig fagligt opdateret og bed om, at der bliver delt relevant fagstof på teammøderne.

Husk at involvere medarbejderne og bed dem om at komme med konkrete indspil til de udfordringer, der dukker op. Det kan f.eks. være, at kunderne har fået en anden måde at arbejde på end tidligere? Så må du som leverandør og specialist justere din leverance tilsvarende. Vær kreativ, brug hinanden i teamet og spar sammen. At kunne bidrage til vækst i svære tider – det føles godt!

Tillid bliver et nøgleord

Vi må nok erkende, at hjemmekontoret er blevet fast inventar i mange hjem. Og det betyder, at tillid bliver et nøgleord, som især nu i efteråret skal bestå sin ildprøve. Lad dine medarbejdere tage ansvar, men vær samtidig en synlig leder – også på afstand.

Lige nu er det muligvis vigtigere end nogensinde før at sikre de gode resultater og samtidig have et skærpet fokus på motiverede medarbejdere, der leverer det bedste, de kan.

Har du brug for hjælp?

Sidder du som leder og har brug for rådgivning eller sparring i forbindelse med ledelse af dine mearbejdere, så er du velkommen til at kontakte Azets. Vi har et team af erfarne rådgivere, som dagligt assisterer danske ledere i forbindelse med HR-, medarbejder- og ledelsesrelaterede udfordringer.

post author

Om Azets

Azets er en international koncern, der tilbyder assistance inden for økonomi, løn, rådgivning og forretningstjenester. Med over 6.500 medarbejdere på tværs af vores kontorer, assisterer vi virksomheder og organisationer i alle brancher og størrelser med at udvikle deres virksomhed og realisere det forretningsmæssige potentiale.