Rekruttering af medarbejdere fra udlandet er let

Løn og HR | 04.12.2018

af Lisbeth Lindorff Riis

I en del år har vi i Azets nydt godt af et frugtbart samarbejde med den danske immigrationsvirksomhed Settwell, der ligger på Frederiksberg i centrum af København.

Når en af ​​vores kunder ønsker at ansætte en medarbejder fra udlandet i Danmark, er proceduren klar: vi tager os af oprettelsen af ​​det danske kontor/filial og udfærdiger ansættelseskontrakt og tager os af de juridiske forhold. Når kontoret er registreret og/eller ansættelseskontrakten er underskrevet, kontakter vi Settwell gennem en formaliseret formular til bestilling af forskellige tjenester.

På grund af det tætte samarbejde med Settwell Relocation, kan vi i Azets tilbyde enkel og tryg rekruttering fra udlandet. I dette indlæg beskriver jeg en helt aktuel situation, hvor vi assisterede en hollandsk virksomhed med at åbne en filial i København. I den forbindelse tog vi også hånd om rekrutteringen af den hollandske medarbejder, der skulle arbejde på kontoret i København.

Ansættelseskontrakt, ægtefælle og hund

En veletableret hollandsk virksomhed ønskede at åbne en filial af deres forretning i København. Vi håndterede åbningen af ​​det danske kontor, leverede selskabsregistreringsnummer og tog os af papirarbejdet, indtil det danske kontor var klar.

I mellemtiden udarbejdede vi ansættelseskontrakten for den hollandske medarbejder, der skulle arbejde på det danske kontor. Vi arrangerede Skype-møder for at forklare både den hollandske virksomhed og deres medarbejder, hvordan procedurerne er i Danmark.

Da ansættelseskontrakten var underskrevet, blev Settwell kontaktet, og en kompetent rådgiver blev udpeget til dette job. Arbejds- og opholdsdokumenter blev udfyldt, og Settwell-rådgiveren kontaktede den hollandske medarbejder for at klarlægge behov. Han havde brug for et midlertidigt ophold sammen med sin kone og deres hund, indtil en permanent bolig kunne findes.

Lang kø i CPR-registret

Desværre var tidspunktet, hvor den hollandske medarbejder ankom til Danmark, præcis der hvor alle udenlandske studerende, der skal studere i København, har brug for deres opholdsdokumenter og danske ID-registreringer (cpr-nummer). Så der var lang kø for at få det danske cpr-nummer, der blandt andet skal bruges for at kunne åbne en dansk bankkonto og foretage yderligere registreringer i Danmark.

Men på grund af Settwells proative måde at arbejde på, blev nye dokumenter udfærdiget og sendt til de danske immigrationsmyndigheder, og cpr-nummeret var tilgængeligt kort tid efter medarbejderens ankomst til Danmark.

Efter Settwell havde ordnet tilmeldingen hos de lokale myndigheder, havde åbnet en bankkonto for medarbejderen og lavet en introduktion til det danske sundheds- og socialsikringssystem, kunne vi i Azets køre lønnen med den korrekte beskatning.

Da den hollandske medarbejder medbragte både kone og hund, kunne han nyde godt af Settwells specielle assistance for medfølgende ægtefælle og import af kæledyr.

Endelig gav ansættelsen af ​​den hollandske medarbejder mulighed for at ansøge om den særlige danske Forskerordning, som vi sørgede for umiddelbart efter ankomsten til Danmark.

I vores samarbejde med Azets er transparante aftaler, fleksibilitet og stor viden om lønprocesser og skatteregulering vigtige elementer i deres fremragende service.

Kundens udtalelse

Har I brug for hjælp?

Azets har bred erfaring i og kan være behjælpelig med ind- og udstationeringer samt stå for indberetninger i RUT for udenlandske virksomheder og personer, der arbejder i Danmark.

LÆS MERE OM, HVORDAN VI KAN HJÆLPE

post author

Om Lisbeth Lindorff Riis

Lisbeth Lindorff Riis er uddannet Cand.merc.jur fra Handelshøjskolen i Århus og senere Cand.jur fra Københavns Universitet. Lisbeth har 21 års erfaring med juridisk rådgivning inden for HR, herunder persondataretlige problemstillinger - GDPR, ansættelsesret og barsel. I Azets er Lisbeth Head of HR Legal.