Mere en evolution end en revolution

Persondatalovgivning er ikke noget nyt i Danmark, og i forhold til den eksisterende lovgivning er forordningen fra EU mere en evolution end en revolution.

Den store interesse for emnet i disse tider skyldes primært, at rammen for bøder stiger betragteligt og kan udgøre helt op til 4% af omsætningen.

Har I brug for rådgivning om Persondataloven og Persondataforordningen, så har vi i Azets et team af juridiske eksperter, som i forståelige vendinger kan hjælpe jer med at blive klogere på emnet og give jer de fornødne råd og redskaber til at forberede jer bedst muligt.

Få rådgivning og svar på spørgsmål som:

  • Hvad betyder Persondataloven og Persondataforordningen for vores HR-afdeling og HR-processer?
  • Hvordan skal vi forholde os til rekruttering og processerne forbundet hermed?
  • Hvilke informationer må vi bede om, hvilke må vi gemme og hvor længe?
  • Er vores systemer gearet til den eksisterende lovgivning og de kommende ændringer?

Kender du Datatilsynets 12 minimumskrav til personaleadministration? Det er et godt sted at starte! ►

Se de 12 minimumskrav her

Arkivskab vs HR-system

Epos HR er et HR-system, som understøtter alle processer i jeres HR-arbejde og som er et godt værktøj til understøttelse af persondataloven. Epos HR anbefales af Dansk HR.

Læs mere om Epos HR ►

Arkivskab eller HR-system?

Har I stadig store arkivskabe fyldt med kontrakter, gamle CV'er, diverse bilag og oplysninger på jeres medarbejdere? Hvis I skal overholde Persondataloven og være klar til EU-forordningen, så er det ved at være tid til at få ryddet op i bunkerne og systematiseret jeres data. Loven siger bl.a., at:

  • I skal kunne dokumentere alle processer i forbindelse med personfølsomme oplysninger - hvem har gjort hvad med hvilke data og hvornår?
  • I skal kunne dokumentere, at det kun er relevante medarbejdere, der har adgang til specifikke persondata - lønbogholder, HR-manager og teamleder skal ikke have adgang til de samme oplysninger om medarbejderne.

I Azets har vi et team af juridiske eksperter, som kan hjælpe jer med at få styr på Persondataloven og blive klar til den 25. maj 2018. ► Ja tak - kontakt mig

Rekruttering - Husk at glemme!

Ifølge Persondataloven har alle 'ret til at blive glemt'. Det betyder f.eks., at alle de personoplysninger, I indsamler i løbet af en rekrutteringsproces skal slettes, når I ikke længere har en årsag til at gemme oplysningerne - typisk når den ønskede kandidat er fundet. Ved rekruttering anbefaler Datatilsynet, at persondata slettes efter højst 6 måneder.

Med et moderne rekrutteringssystem kan denne proces ske automatisk, så I husker at slette gamle data. En automatisk notifikation sørger for at huske dig på, når indsamlede data nærmer sig grænsen for 6 måneder.

Rekrutteringssystemet EasyCruit er en brugervenlig, online-løsning, hvor stillingsopslag integreres på jeres hjemmeside. Med EasyCruit bliver det enkelt for jer at gennemføre en rekrutteringsproces inden for Persondatalovens rammer.

Ønsker du mere info?

Ønsker du mere information om Azets' løsninger. Vi hører gerne fra dig. Udfyld venligst formularen til højre, og så kontakter vi dig hurtigst muligt. Du er også altid velkommen til at kontakte os på:

Tlf. 44 51 81 80

Kontakt Azets

Kontakt mig venligst