GDPR - Den nye persondataforordning fra EU er på vej
 
 
 

GDPR

Den nye persondataforordning fra EU trådte i kraft d. 25. maj 2018. Har I fået styr på omgangen med persondata i jeres virksomhed, så er der ikke noget at være bekymret for. Mangler I derimod fortsat rammer og procedurer for persondata, så skal I i gang.
 

Mere en evolution end en revolution

Persondatalovgivning er ikke noget nyt i Danmark, og i forhold til den eksisterende lovgivning er forordningen fra EU mere en evolution end en revolution.

Den store interesse for emnet i disse tider skyldes primært, at rammen for bøder er steget betragteligt og kan udgøre helt op til 4% af omsætningen.

Har I brug for rådgivning om persondata og GDPR, så har vi i Azets et team af juridiske eksperter, som i forståelige vendinger kan hjælpe jer med at blive klogere på emnet og give jer de fornødne råd og redskaber, der hjælper jer til at overholde de nye regler.

Få rådgivning og svar på spørgsmål som:

  • Hvad betyder GDPR for vores processer?
  • Hvordan skal vi forholde os til rekruttering og processerne forbundet hermed?
  • Hvilke informationer må vi bede om, hvilke må vi gemme og hvor længe?
  • Er vores systemer gearet til de nye ændringer?

Kender du Datatilsynets 12 minimumskrav til personaleadministration? Det er et godt sted at starte! ►

Se de 12 minimumskrav her

Persondata: Er jeres virksomhed compliant?

Den 25. maj 2018 trådte den nye Persondataforordning fra EU i kraft. Azets’ HR-juridiske eksperter kan assistere jer med at afklare, hvorvidt jeres virksomhed er compliant, og hvad der skal til for, at den bliver det.

Læs mere her

Nyheder om persondatalovgivning

Følg løbende med i, hvad der sker inden for persondatalovgivning. Tilmeld dig vores nyhedsbrev PersondataNyt, så alle nyhederne lander i din indbakke.

Læs mere her

Datatilsynets fokusområder i 2018

I resten af 2018 fokuserer Datatilsynet på følgende områder inden for GDPR:

  • Behandlingsgrundlag og persondatasikkerheden hos private virksomheder.
  • Sletning af personoplysninger hos private virksomheder.
  • Anvendelse af databehandlere hos kommunerne.
  • Persondatasikkerheden i større it-systemer på sundhedsområdet.
  • Udpegning af databeskyttelsesrådgiver – offentlige myndigheder og en række private virksomheder.
  • Udarbejdelse af en fortegnelse hos kommunerne.
  • De registreredes rettigheder efter retshåndhævelsesloven
  • Databehandlingsaktiviteter i forhold til en række EU-informationssystemer

Læs mere på Datatilsynet hjemmeside





Arkivskab vs HR-system

Epos HR er et HR-system, som understøtter alle processer i jeres HR-arbejde og som er et godt værktøj til understøttelse af GDPR. Epos HR anbefales af Dansk HR.

Læs mere om Epos HR ►

Arkivskab eller HR-system?

Har I stadig store arkivskabe fyldt med kontrakter, gamle CV'er, diverse bilag og oplysninger på jeres medarbejdere? Hvis I skal overholde GDPR, så skal I få ryddet op i bunkerne og systematiseret jeres data. Loven siger bl.a., at:

  • I skal kunne dokumentere alle processer i forbindelse med personfølsomme oplysninger - hvem har gjort hvad med hvilke data og hvornår?
  • I skal kunne dokumentere, at det kun er relevante medarbejdere, der har adgang til specifikke persondata - lønbogholder, HR-manager og teamleder skal ikke have adgang til de samme oplysninger om medarbejderne.

I Azets har vi et team af juridiske eksperter, som kan hjælpe jer med at få styr på persondata og blive GDPR-compliant. ► Ja tak - kontakt mig

Rekruttering - Husk at glemme!

Ifølge GDPR har alle 'ret til at blive glemt'. Det betyder f.eks., at alle de personoplysninger, I indsamler i løbet af en rekrutteringsproces skal slettes, når I ikke længere har en årsag til at gemme oplysningerne - typisk når den ønskede kandidat er fundet. Ved rekruttering anbefaler Datatilsynet, at persondata slettes efter højst 6 måneder.

Med et moderne rekrutteringssystem kan denne proces ske automatisk, så I husker at slette gamle data. En automatisk notifikation sørger for at huske dig på, når indsamlede data nærmer sig grænsen for 6 måneder.

Rekrutteringssystemet EasyCruit er en brugervenlig, online-løsning, hvor stillingsopslag integreres på jeres hjemmeside. Med EasyCruit bliver det enkelt for jer at gennemføre en rekrutteringsproces inden for rammerne af GDPR.

Ønsker du mere info?

Udfyld venligst formularen til højre, og så kontakter vi dig hurtigst muligt. Du er også altid velkommen til at kontakte os på:

Tlf. 44 51 81 80

Kontakt Azets HR

Kontakt mig venligst

Ja, jeg ønsker, at Azets sender nyhedsbreve, information om services og invitationer til events

Jeg er informeret om, at jeg kan læse om, hvordan Azets håndterer mine persondata her. Jeg er klar over, at jeg kan ændre mine tilmeldinger eller afmelde mig fra al e-mail kommunikation