Få mest muligt ud af dit digitale markedsføringsbudget

Økonomi | 19/09/2019

af Plutonic

 
Der findes utallige måder at markedsføre din virksomhed på, og som iværksætter kan det være svært at gennemskue, hvordan du allokerer dit markedsføringsbudget bedst muligt. Din virksomhed er ikke meget værd, hvis du ikke har nogen kunder i biksen. Derfor skal din markedsføringsstrategi være en essentiel del af din opstartsplan – særligt i vores digitale tidsalder, hvor langt størstedelen af alle kunderejser starter online.

Uanset hvilken form for virksomhed du driver, så er det ofte en god idé at lægge et budget, så du har et overblik over dine online markedsføringsaktiviteter. Både for din egen skyld, men også hvis du skal fremvise nøgletal til f.eks. din bankrådgiver eller til investorer. Hvis du ikke førhen har haft drift i selskabet, så kan det være svært at lave et realistisk budget uden kendskab til markedet. Der er en verden til forskel på, om du skal markedsføre en lokal frisørsalon, en softwarevirksomhed eller drive trafik til en webshop, der sælger designermøbler. Hvordan du allokerer dit budget bedst muligt, afhænger derfor i høj grad af, hvilken branche du opererer i, samt hvor hurtigt du har behov for likviditet.

Vælg de rette markedsføringskanaler til din virksomhed

Når det kommer til online markedsføring, nævnes både Google og Facebook i flæng – og det er ikke uden grund. Tusindvis af danskere bruger nemlig hver dag timevis på at scrolle et reklamebefængt nyhedsfeed igennem på Facebook, hvis ikke de allerede har fået deres daglige informationsstrøm på Google.

Selvom det er vigtigt at være til stede, hvor dine potentielle kunder befinder sig, skal du passe på med at lægge alle æg i én kurv. Desuden kan du ved at benytte flere markedsføringskanaler, såsom udsendelse af nyhedsbreve ved siden af dine andre markedsføringsaktiviteter, opnå en stor synergieffekt og ikke mindst bedre indtjening af dine produkter og ydelser.

Herunder får du et overblik over de mest populære kanaler inden for digital marketing:

  • Google Ads (SEM)
  • Søgemaskineoptimering (SEO)
  • Annoncering på sociale medier
  • E-mail marketing

Afhængigt af dit budget er det ikke sikkert, at du kan benytte dig af alle annonceringsmuligheder fra dag ét af, men du gør klogt i at vælge den rette marketingsmix fra start.

Google Ads

Google Ads er en af de bedste måder at nå ud til potentielle kunder på, eftersom alle søgeforespørgsler på Google er aktiveret på baggrund af et erkendt behov. Ved at annoncere på søgemaskinerne kan du dermed blive synlig for både potentielle og eksisterende kunder, når de søger efter lige netop de produkter eller ydelser, som du tilbyder i din forretning.

Google Ads er som regel en god forretning, hvis du sælger noget, der løser et eksisterende behov. Har du opfundet en ny smart software eller udviklet en revolutionerende app, så vil der sjældent være søgninger på dette, fordi dine potentielle kunder simpelthen ikke kender til det. Hvis du derimod sælger generiske produkter såsom lamper, batterier eller tilbyder services inden for håndværkerfaget, så er Google Ads et rigtigt godt sted at starte.

Ved at annoncere på Google kan du let se, hvad du får ind af kroner og øre, og tilmed kan du tilpasse dine annoncer ud fra, hvor meget du er villig til at betale for en konvertering. Derudover er fordelen ved Google Ads, at du kan henvende dig til din målgruppe med det samme, hvis blot du har afsat et budget til annoncekroner.

For at få mest muligt ud af dit Google Ads budget, er det vigtigt, at du tilføjer negative søgeord, som ikke er relevante for dig. Negative søgeord kan typisk være, når der indgår en irrelevant term ved siden af det ord, som du gerne vil findes på. Har du for eksempel en restaurant i Roskilde, så vil det være spild af penge at byde på et søgeord som ”restaurant Vejle”. Du kan derfor med fordel lave en liste med negative søgeord over byer, hvis relaterede søgefraser du ikke ønsker at blive fundet på.

Søgemaskineoptimering (SEO)

Søgemaskineoptimering dækker over alt det arbejde, der er forbundet med at synliggøre din hjemmeside i søgemaskinernes organiske (gratis) visninger. SEO anses som værende en langsigtet strategi, da der findes over 300+ forskellige faktorer, som afgør dine placeringer på Google. Hvis du ikke selv har kendskab til søgemaskineoptimering, kan det være en meget svær opgave at løse på et tilfredsstillende niveau. I de fleste tilfælde vil du derfor skulle bruge hjælp fra et bureau, men med et lavt budget kan det godt tage lang tid før, at du bliver synlig i de organiske søgeresultater på Google.

Hvis du er presset til at få nye kunder i forretningen for at få det til at løbe rundt, er det derfor en god idé som udgangspunkt at benytte dig af Google Ads frem for SEO, på trods af at indtjeningen på lang sigt alt andet lige vil være lavere.

Har du en opsparing til at kunne investere i SEO, er det sjældent en dårlig idé, eftersom din ROI (return on investment) med tiden vil være væsentligt højere end ved Google Ads og andre betalte medier.

Får du hjælp af et bureau til din Google annoncering, så er det vigtigt, at du følger udviklingen af deres arbejde og sørger for, at de er gennemsigtige omkring det. SEO kan virke meget uhåndgribeligt, hvorfor mange har svært ved at gennemskue, hvad de reelt set køber af leverandørerne.

Annoncering på sociale medier

Stort set alle danskere har en Facebook-profil, hvorfor det er et oplagt medie at annoncere på. I modsætning til Google så er Facebook i høj grad et push-medie, hvor du har mulighed for at præsentere dine unikke produkter og services, som vedkommende ikke nødvendigvis selv har udtrykt et behov for.

Der findes mange forskellige annonceringsmuligheder på Facebook og Instagram, men blandt de mest effektive finder du retargeting kampagner, som målrettes de personer, der tidligere har besøgt din hjemmeside. I langt de fleste brancher er beslutningsprocessen kompleks og længerevarende, hvorfor det er en god idé at forblive top of mind hos dine potentielle kunder. Retargeting har også en stærk synergieffekt med andre kanaler, da besøgende fra Google ikke nødvendigvis bliver kunder ved første besøg på hjemmesiden.

Desuden kan du samle tilmeldinger til dit nyhedsbrev direkte på Facebook gennem kampagneformatet Lead Ads. På den måde kan du få endnu mere ud af de nyhedsbreve, som du sender ud til din målgruppe.

Har du et nyt og revolutionerende produkt, så er Facebook et rigtig godt medie at starte med. Hvis du derimod har et begrænset marketingsbudget, men du ved, at der er et erkendt behov for dine produkter og ydelser, så kan det i langt de fleste tilfælde være en bedre forretning at starte med Google Ads og SEO.

For at få mest ud af dit annoncebudget på Facebook, er du nødt til at lave meget specifikke målgrupper, så du rammer dine potentielle kunder bedst muligt. Ligesom ved Google Ads og andre betalte annonceringsplatforme, er det altid en god idé at segmentere ud fra blandt andet geografiske områder, køn og alder.

E-mail marketing

E-mail markedsføring er uhyggeligt effektivt, når du først har samlet en stor database af tilmeldte til dit nyhedsbrev. Du ejer nemlig denne database og kan selv vælge, hvornår du ønsker at sende informationer ud til dem. Og det bedste af det hele er, at det er gratis at udsende dine nyhedsbreve.

For at komme i gang med e-mail marketing kræver det selvfølgelig, at du har nogen at sende dit nyhedsbrev til. En af de bedste metoder er at have en pop-up eller slide-in bar på din hjemmeside, hvor de besøgende har mulighed for at tilmelde sig.

I din pop-up eller slide-in bar bør du overveje at tilbyde en:

  • E-bog
  • Rabatkode
  • Videoguide

På den måde kan du væsentligt øge konverteringsraten af tilmeldinger på din hjemmeside. Du kan derfor komme rigtig langt med e-mail markedsføring, selv med et begrænset budget. Husk dog, at du ikke kan kræve, at besøgende tilmelder sig dit nyhedsbrev for at få f.eks. en rabatkode. Det er imod kravene i Persondataloven, da tilmeldingen i så fald ikke vil være afgivet frivilligt. Men selv om besøgende ikke tilmelder sig dit nyhedsbrev, så vil dit tilbud bidrage til, at din virksomhed bliver husket, og det kan være afgørende, når besøgende skal vælge forhandler.

Kan du tillade dig at allokere et mindre budget til e-mail markedsføring og indsamling af nye leads, så bør du helt sikkert benytte dig af Facebook annoncering og deres Lead Ads format, hvor du har mulighed for at få nye tilmeldinger til meget få annoncekroner.

Konklusion

Du har endeløse muligheder med digital markedsføring, hvorfor det er vigtigt at kortlægge den rette strategi – særligt hvis du er begrænset af dit budget. Nogle kanaler vil være betydeligt bedre end andre for lige netop din virksomhed, og derfor er det som regel en god idé at allokere en større del af dit budget til den rette kanal.

Sælger du et produkt, en ydelse eller service, hvor der i forvejen er et stort erkendt behov, så vil Google Ads og SEO typisk være rigtig gode markedsføringskanaler.

Hvis du derimod har et revolutionerende og nytænkende koncept eller produkt, så bør du i højere grad overveje at bygge en markedsføringsstrategi op omkring e-mail markedsføring og annoncering på sociale medier.

Om Plutonic

Plutonic Media er et digitalt marketingbureau, som hjælper iværksættere såvel som etablerede selskaber med at vækste gennem datadrevet online markedsføring.