En stillingsannonce er en præcis, kort og korrekt beskrivelse af jobbet og krav til en kommende medarbejder. At udarbejde en stillingsannonce er en del af rekrutteringsprocessen, og dets formål er at give kandidater indblik i stillingen og grund til at vælge din virksomhed som arbejdsplads.

Skal du rekruttere en ny medarbejder? I så fald er det vigtigt, at du udarbejder en god stillingsannonce af to årsager. For det første skal du tiltrække en masse kandidater, som får lyst til at søge arbejde i netop din virksomhed frem for hos konkurrenterne. Og for det andet skal du tiltrække de rigtige kandidater, som er egnet, kvalificerede og fagligt kompetente til at udføre det arbejde, som du har behov for at få udført.

Her kan du læse mere om de vigtigste grundprincipper i en stillingsannonce, så du kan finde den rette medarbejder til jobbet.

Forberedelse: Udarbejd en job- og personprofil

Det er sandsynligvis ikke første eller sidste gang, at du skal udarbejde eller bidrage til en stillingsannonce. Når en stillingsannonce skal laves, er det som regel ikke kun HR-medarbejderen, der har ansvaret. Ofte inddrages flere parter i virksomheden, så de sammen kan vurdere de krav, de har til den nye medarbejder.

Det gør det derfor også langt nemmere for dig, hvis du starter din rekrutteringsproces med at lave en job-og personprofil. Udarbejder du en job- og personprofil med eventuelle andre involverede parter, ved du nøjagtig, hvad din virksomhed søger. Begynder du at skrive selve stillingsopslaget for tidligt i processen, er der en større sandsynlighed for, at du glemmer at tilføje nogle vigtige krav og ønsker. En job- og personprofil vil fungere som din rettesnor.

Når du skal udarbejde en job- og personprofil, bør du overveje følgende:

  • Stillingsbetegnelse i overskriftsform (præcis og fængende)
  • Ønsket startdato
  • Arbejdsopgaver (prioritér de vigtigste arbejdsopgaver først)
  • Særlige forhold (eksempelvis krav til egen bil)
  • Faglige krav og kompetencer (eksempelvis uddannelser, erfaring, IT, kurser, sprogkundskaber, kørekort)
  • Personlige krav og kompetencer (eksempelvis udadvendt, ambitiøs, rutinepræget, initiativrig)

Det sker ikke ofte, at du får alle dine ønsker opfyldt. Derfor bør du adskille mellem de krav, som den nye medarbejder absolut skal opfylde, og de ønsker, som du måtte have, men som ikke er nødvendige for at udfylde jobbet tilfredsstillende. Der er altid mulighed for udvikling, og det gælder også for den nye medarbejder, som med støtte og tid kan opnå eller endda overgå dine ønsker.

Struktur og indhold

Det er vigtigt, at du er konkret og specifik. Et godt stillingsopslag har en fængende overskrift, beskriver din virksomheds krav og forventninger til en ny medarbejder samt beskriver jobindholdet præcist og fyldestgørende. Det gør det også langt nemmere for kandidaterne at afgøre, om de matcher dine krav.

En kandidat vil ofte være interesseret i at læse om følgende:

  • Hvad er arbejdsopgaverne?
  • Hvordan ser en typisk arbejdsdag ud?
  • Hvem vil medarbejderen være i daglig kontakt med?
  • Hvad er udfordringerne i jobbet?
  • Hvordan er fordelingen mellem primære og sekundære arbejdsopgaver?
  • Er der udviklingsmuligheder i jobbet?
  • Hvad gør jobbet og virksomheden spændende?

Du kan forestille dig et stillingsopslag som opbygget af forskellige byggeklodser, der hver især har vigtige informationer. Byggeklodserne består af:

  • En interessant og dækkende overskrift.
  • En underrubrik, som får kandidaten til at læse videre. Her skal du skrive de væsentligste punkter om jobbet.
  • En introtekst, som fortæller kort om din virksomhed og stillingen.
  • En forklaring af jobbet og dets fordele for kandidaten. Her skriver du om ansvar, opgaver, tider og andre praktiske detaljer samt det tiltrækkende ved jobbet.
  • En beskrivelse af den kommende medarbejder.
  • En beskrivelse af din virksomhed.

Ligesom i dette blogindlæg bør du benytte punktformer og skabe luft i stillingsopslaget. Begræns unødvendige ord og sætninger, så stillingsopslaget bliver så kort og præcist som muligt.

Tiltræk kandidater

Ligesom du ofte har læst eller hørt ordene ”ambitiøs”, ”intiativrig” og ”kompetent” fra kandidater, så har potentielle kandidater sandsynligvis også læst eller hørt ”fleksibel”, ”faglighed” og ”energisk” i forbindelse med deres jobsøgning. Der er mange floskler og gengangere. Både arbejdsgivere og kandidater kan trænge til fornyelse, og derfor kan du med fordel benytte elementer, som lader dit stillingsopslag skille sig ud fra mængden.

Her er et par forslag til, hvordan du kan bruge kreativitet i dit stillingsopslag:

  • Visuelle elementer – brug farver, infografikker, billeder og lignende, som kan fange kandidaternes opmærksomhed.
  • Skæve fakta – det kan eksempelvis være det antal romkugler, som alle medarbejdere i din virksomhed samlet spiser på et år. Skæve fakta giver et indblik i virksomheds kultur og personlighed.
  • Storytelling – du kan bruge historier og anekdoter til at fortælle om stillingen.
  • Videoer, der fortæller om din virksomhed som arbejdsplads. Eller måske et stillingsopslag udformet som en video.
Læs mere om hvordan du tiltrækker fremtidens arbejdskraft her

Fremtidens arbejdskraft

Tjekliste

Følgende skal du huske at inddrage i stillingsannoncen:

  • Kontaktoplysninger
  • Ansøgningsfrist
  • Krav til ansøgningsformat (bilag, video, online, særligt skema, etc.)
  • Arbejdspladsens adresse
  • Arbejdstimer
  • Stillingsbetegnelse
  • Tiltrædelsesdato
  • Særlige vilkår som eksempelvis tidsbegrænset ansættelse og rejsedage

Inden du publicerer din stillingsannonce, bør du lade en kollega gennemgå den for korrektur og optimering af indhold. Det kan være en kollega fra HR, marketing eller en helt anden afdeling. Det har ikke stor betydning, men et par nye øjne kan tjekke indholdet, ordvalget og sprogstilen, så din stillingsannonce er helt skarp og kan sørge for at de rette kandidater ansøger om jobbet.

Et godt stillingsopslag er det første skridt for at undgå en dyr fejlrekruttering. Læs mere om vigtigheden af grundig rekruttering og prisen på nyansættelse

 

Vil du have hjælp til rekruttering?

Vores HR-konsulenter kan hjælpe dig med alt fra rekruttering og ansættelseskontrakter til personalepolitikker og lovændringer som eksempelvis den nye ferielov. Har du spørgsmål til rekruttering, eller vil du gerne have assistance til at finde den rette medarbejder? Så er du altid velkommen til at kontakte os.

Læs mere om hvordan vi kan hjælpe med rekruttering her.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Jeg er informeret om, at jeg kan læse om, hvordan Azets håndterer mine persondata i Azets’ Privacy statement. Jeg er klar over, at jeg kan ændre mine tilmeldinger eller afmelde mig fra al e-mail kommunikation

Inge Bungum

Om Inge Bungum

Inge Bungum er Manager i Azets og leder afdelingen for interim løsninger. Inge har gennem mange år har arbejdet med rekruttering og vikarløsninger og følger udviklingen på arbejdsmarkedet og tendenserne i virksomhederne tæt.