Fleksibel arbejdskraft er en sikker løsning i usikre tider

Strategi | 07/10/2020

af Inge Bungum

 

Vi er på trapperne til sidste kvartal af 2020, og pga. COVID-19 har det været et historisk hårdt år for dansk erhvervsliv. Alt lukkede ned i foråret, så kunne vi spore lidt optimisme i løbet af sommeren, og nu ligger smittetallene i Danmark på det højest sete niveau og mange er sendt retur på hjemmekontoret. Ingen kender morgendagen før den er forbi; usikkerhed og forsigtighed er blevet faste bestanddele på ledelseskontorene rundt omkring i landet.

Mange svære dilemmaer

Hvordan styrer vi omkostningerne? Hvordan passer vi på vores likviditet? Hvordan leder vi bedst medarbejdere, som sidder hjemme? Tør vi foretage nye investeringer? Tør vi at ansætte nye medarbejdere? Disse og mange flere spørgsmål fylder hos ledere og virksomhedsejere, og det er nemt at blive handlingslammet blot ved tanken om alle de dilemmaer, der skal adresseres i øjeblikket.

Det er rigtigt, at vi lige nu skal træde varsomt og tænke os om. Det er altid en fornuftig tommelfingerregel i usikre tider. Dog må man som beslutningstager i en virksomhed ikke få sat sig selv i en situation, hvor man ikke tør gøre noget overhovedet. Kunderne skal stadig betjenes og opleve god service, de rigtige investeringer skal stadig foretages, og der skal stadig være hænder nok til at varetage de kritiske funktioner.

Tør. Tør ikke.

Har man eksempelvis fået afskediget så mange medarbejdere, at det pludselig er svært at følge med, når aktiviteten stiger – ja, hvad gør man så? Ansætter man nogle flere medarbejdere på trods af de forpligtelser og faste omkostninger, der følger med? Eller beder man de eksisterende medarbejdere om at løbe stærkere i en periode, indtil man er helt sikker på, at det er forsvarligt med en nyansættelse? Eller vælger man en fleksibel ansættelsesform – at leje en medarbejder, så man stadig har fuld kontrol over omkostningerne, ikke sidder med (endnu) en arbejdsgiverforpligtelse og ved, at der bliver taget hånd om opgaverne?

Lej en medarbejder

Flere og flere virksomheder vælger den sidstnævnte løsning, og det er netop i den situation, at de kontakter Azets. Vi har en database med 500+ profiler inden for områderne økonomi, løn, HR og ejendomsadministration, som vi lejer ud på kontrakter, der er tilpasset den pågældende virksomheds behov. Den ene virksomhed har måske brug for en lønmedarbejder på fuld tid de sidste to uger i måneden, den anden har brug for en fast bogholder to dage om ugen, mens den tredje mangler en controller i Q4 for at få bøgerne lukket og årsregnskabet kørt i hus. Der er næsten et behov for hver virksomhed, men fælles for dem alle er: de ønsker fleksibilitet, kontrol med omkostningen og et minimum af forpligtelser, så risiko og sårbarhed forbliver lav.

At anvende en interim løsning, der er et andet udtryk for at leje en medarbejder, er efterhånden en velkendt mulighed for mange. Dog er der fortsat en del virksomheder, som ikke er bekendt med fordelene ved denne fleksible bemandingsløsning, og derfor har vi herunder listet nogle af de fordele, som er mest afgørende, når vi befinder os i usikre tider som nu.

1 - Få kontrol med omkostningerne

En interim løsning giver jer mulighed for at få ekstra ressourcer uden at påtage jer nye forpligtelser og omkostninger. Arbejdsgiverforpligtelsen og alt, hvad der hedder sociale omkostninger (pension, ferie, sygdom mv.) ligger hos Azets. Jeres omkostning er fleksibel og afspejler 100% det antal timer, I har haft brug for den lejede medarbejder. Og det vil ofte variere fra måned til måned, så omkostningen følger aktivitetsniveauet i jeres virksomhed.

2 - Gør jeres personalegruppe skalerbar - hurtigt

Ved at leje medarbejdere kan I hurtigt skalere personalegruppen op og ned. Er der pludselig et par måneder med mange opgaver, kan I hurtigt skalere op, og omvendt kan I skrue ned igen, så snart I kan se, at jeres behov ændrer sig. Står I og skal implementere et nyt ERP- eller lønsystem, kan I hurtigt skalere op med en medarbejder med disse kvalifikationer, og ned igen, når systemet er implementeret og i drift. Interim medarbejdere er allerede screenet og matchet med jeres opgaver, og på den måde slipper I for et tidskrævende ansættelsesforløb.

En kunde siger: "Vi har samarbejdet med Azets i 4 år nu, og sårbarhed i lønfunktionen er ikke længere et problem. Nu ved vi, at vi altid er dækket ind af de ressourcer, vi har brug for, og så kan vi selv skrue op og ned." Senior manager Danny Jørgensen fra Xellia

3 – Få friske øjne på processerne

Interim medarbejdere kommer med erfaringer fra mange forskellige typer af virksomheder og systemer, og de vil meget ofte kunne bidrage med friske øjne og en mere effektiv måde at gøre tingene på. Ingen virksomhedsfunktioner kan helt sige sig fri for nogle ”vi plejer at”-rutiner, som ikke rigtig har anden berettigelse end, at ”sådan har vi altid gjort”. Her kan der ligge et stort optimeringspotentiale, som en medarbejder udefra hurtigt vil kunne spotte.

En kunde siger: "Interim konsulenten fra Azets var erfaren og tog fat med det samme. Vi mærkede tydeligt, at hun havde haft fingrene i mange forskellige økonomisystemer." Koncerndirektør Birgitte Krarup Sonne-Schmidt fra Arp-Hansen Hotel Group

4 – Interim løsningen er den sikre vikarløsning

Hvor den traditionelle vikarløsning ofte er forbundet med stor usikkerhed, fordi vikaren skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet og kan sige op med dags varsel, er interim løsningen en fuldstændig sikker bemandingsløsning. Den lejede medarbejder har allerede et fast ansættelsesforhold i Azets, eller er selvstændig freelancer, og der er derfor ingen større risiko for, at medarbejderen pludselig siger op eller bliver skiftet ud.

En kunde siger: "En af de helt store fordele ved Azets’ interim løsning er, at det gik så hurtigt med at finde en profil til os. Vi var jo allerede presset på opgaver og ressourcer, så vi var taknemmelige for, at vi ikke skulle igennem et langt rekrutteringsforløb." Senior manager Danny Jørgensen fra Xellia

Vil du vide mere om mulighederne?

Er du blevet nysgerrig på, hvad Azets kan tilbyde, så kan du læse mere om vores interim løsninger her. Vi har tilgængelige profiler på alle niveauer inden for områderne økonomi, løn, HR og ejendomsadministration.

Om Inge Bungum

Inge Bungum er Manager i Azets og leder afdelingen for interim løsninger. Inge har gennem mange år har arbejdet med rekruttering og vikarløsninger og følger udviklingen på arbejdsmarkedet og tendenserne i virksomhederne tæt.