5 skarpe udfordringer – inden du bliver CVR registreret

Iværksætter | 15/02/2018

af Lars Roslyng

 

Som iværksætter har du en idé, du gerne vil realisere og på sigt kunne leve af. I det følgende vil du blive præsenteret for nogle udfordringer, som du bør tage stilling til før du laver forretningsplan og budget.

1. Hvad er mit produkt/service?

Umiddelbart lyder det ret indlysende, men der gemmer sig nogle forhold i spørgsmålet, som du skal overveje meget nøje. Mange iværksættere har den opfattelse, at jo større del af markedet de dækker jo bedre. Men det udvander din idé, og gør den for generel, og til noget alle andre også tilbyder. Man skal finde sin niche, og det betyder at man skal skære ind til benet af sin idé. Finde frem til essensen, det unikke ved ens idé. Og hvordan gør man så det?

  • Brug dit netværk – både privat og professionelt. Få dem til at forholde sig til værdien af dit produkt eller din ydelse. Hvad er godt – hvad er skidt.
  • Find en mentor fra den branche du selv ønsker at komme ind i. Gerne en person med lang brancheerfaring fra forskellige funktioner. På den måde får du indsigt i anvendeligheden af din idé.
  • Har du råd, kan du tilkøbe professionel sparring fra en produktudvikler, der kan give dig nogle konkrete værktøjer at arbejde med. Alternativt kan du søge efter dem på nettet.
  • Sørg for at finde konkrete formuleringer på, hvordan din idé skaber værdi for kunden.

2. Hvor stort er behovet for min idé?

  • Det er vanskeligt at lave en behovsanalyse, men en særdeles god idé at gøre det.Ved at konfrontere en offentlig, uvildig gruppe mennesker med ens idé, får man værdifuld viden til både produktudvikling, kundegruppe og salgsargumenter.
  • En oplagt måde er at bruge de sociale medier som Facebook, og samle på ”likes”. Desværre får man sjældent anden information. Så det kan ikke anbefales, som eneste metode.
  • Professionelle netværk såsom Linkedin har et større potentiale for at kunne bidrage med brugbar information. Meld dig derfor ind i relevante/branchespecifikke grupper, og start diskussioner, der kan give dig en viden om behovet for din idé.
  • Lav en fokusgruppe. Det kan i praksis gøres på mange forskellige måder, men handler om at få 10 -15 uvildige personer til konkret at forholde sig til din idé, og dine hensigter med den.

3. Hvem er min primære kundegruppe

Igen handler det om at stille skarpt på, hvem der kunne tænkes at ville købe din idé. Det betaler sig f.eks. ikke at sige ”Alle med behov for en hjemmeside”.

  • Start med dit nærområde. Få identificeret dine mulige kunder, og lav en search på dem. Opret en kundeprofil med oplysninger omkring branche, kontaktpersoner, antal ansatte etc.
  • Se hvordan konkurrenter med succes gør. Det er bestemt ikke forbudt at lade sig inspirere, og derved undgå elementære fejl.
  • Brug igen dit netværk til at pejle dig ind på, hvordan netop din idé skaber værdi for kunden.
  • Vurdér hvilke åbninger/muligheder der er for din idé, hos din konkrete kundegruppe.

4. Hvordan sælger jeg?

For langt de fleste iværksættere er selve salget det sværeste. ”Jeg er jo ikke sælger”, er en ofte hørt kommentar. Men hvis du ikke vil sælge din idé, hvorfor skulle andre så købe den?

Som en tommelfinger-regel skal 80% af din tid gå med salg i det første stykke tid. Rigtig mange tror, at hvis bare de har en flot hjemmeside, og er til stede på de sociale medier, så kommer kunderne af sig selv. Intet kunne være mere forkert. Salg er både en opsøgende og grænseoverskridende aktivitet, som langt de fleste mentalt har svært ved at indstille sig på. ”Jeg vil ikke
virke påtrængende”, vil mange sige. Men det skal du – ellers tjener du ingen penge.

  • Prøv din salgstale af på venner, kollegaer og hvem du nu kan låne lidt tid hos. Husk at hvis du ikke tør spørge folk der kender dig, er chancen for at du lykkes i en rigtig salgssituation meget lille.
  • Træn dit salg. Træn foran spejlet, så du får styr på dit kropssprog. Virker jeg hæmmet, for overgearet etc. Vær opmærksom på dine formuleringer, din sprogbrug og din måde at bruge stemmen på. Lyder du som en summen eller en sang?
  • Brug igen dit netværk og deres netværk til at skabe konkrete kontakter og til at få lagt et kundemøde. Husk at træne dit telefonmanuskript, så du lyder afslappet og ikke som en der læser op. Vær konkret og kortfattet.
  • Lav en ringeliste over primære og sekundære virksomheder, hvor din idé kan gøre en forskel og skabe værdi. Start med de mest usandsynlige, de sekundære. Så træner du evnen til at håndtere negativer, og argumentere overfor skeptiske kunder. Derefter vil du stå meget stærkere når du tager fat i de primære

5. Markedsføring

Som udgangspunkt behøver du ikke mere end en stak visitkort og nogle foldere, for at starte markedsføring. Mange etablerer både hjemmeside med tilhørende sociale medier, hvilket er udmærket, hvis det bliver en god profilering af dit produkt. Til gengæld virker det lige så dårligt, hvis hjemmesiden er amatøragtig og uprofessionel.

  • Undersøg hvor du kan hente inspiration fra andre i branchen, eller markedsføring du selv kender og synes fungerer. Man må ikke kopiere, men godt lade sig inspirere.
  • Sørg for at flere øjne ser på dine konkrete idéer til markedsføring. Det gælder både sprog, stavning, billedkvalitet, grafik og effekter.
  • Vær fokuseret på dit budskab. Du skal være meget bevidst om hvad du siger og hvorfor. Det kan lyde indlysende, men er svært i praksis.
  • Det meste markedsføringsmateriale ligner hinanden, så du er godt hjulpet, hvis du formår at skille dig ud fra mængden. Brug din fantasi.

I Azets hjælper vi mere end 750 små virksomheder, så vi kender alle former og farver på nye selvstændige.

START MED EN UFORPLIGTENDE SAMTALE – Vi kan også hjælpe DIG!

Om Lars Roslyng

Lars er uddannet revisor og har mange års erfaring i at rådgive mindre virksomheder med deres regnskab og økonomiske forhold. I Azets er Lars leder af afdelingen MikroPro, som assisterer 750+ mindre virksomheder.