Automatisering af regnskab: Nordiske kunder er mere effektive

Digitalisering | 13/08/2020

af Azets

 

Azets er et af Nordens førende teknologidrevne konsulenthuse. Vi hjælper flere end 22.000 kunder med smarte løsninger, der har til formål at gøre deres virksomheder mere rentable. Kunderne forventer, at vi forbedrer deres forretning ved at udnytte de mange fordele ved teknologi og automatisering. Men hvad indebærer disse fordele, og hvordan arbejder Azets specifikt med digitale løsninger?

I dette blogindlæg får du et indblik i vores arbejde med automatisering og teknologi, samt hvordan vores kunder drager fordel af vores arbejde.

Automatisering kræver digital kommunikation

Automatisering er et bredt område i Azets. Vi har mange igangværende initiativer, der involverer brugen af ny teknologi, mens vi løbende udvikler og tilpasser vores organisation.

Automatisering af en virksomheds regnskabs- eller lønfunktion kræver digital kommunikation mellem de involverede parter. Hos Azets har vi i mange år arbejdet aktivt for at øge netop denne form for kommunikation.

I 2018 øgede vi bl.a. andelen af elektroniske fakturaer for vores gennemsnitskunde, fra 32 til 43 pct. Det resulterede i en mere effektiv fakturahåndtering og et forbedret cash flow.

Automatisering på forskellige niveauer

Hos Azets er vi automatiserede på flere niveauer. Afhængigt af modenheden i de systemer, der er involveret i regnskabs- og lønprocesserne, bruger vi forskellige metoder til at optimere automatiseringen. Vi fokuserer på automatisering for at reducere den tid, vi bruger på manuelle processer, øge kvaliteten af vores services og for at skabe bedre kundeoplevelser gennem brugen af vores digitale løsninger.

Robotisering (RPA)

RPA står for Robotic Process Automation. RPA handler om at anvende teknologi til automatisering af arbejdsprocesser, primært til administrativt arbejde. Azets bruger software-robotter til at automatisere manuelle opgaver, der udføres i forældede systemer, for at kompensere for manglende funktionalitet eller mangel på integrationsmuligheder. Vi har oprettet et nordisk team af specialister inden for RPA, samt et overvågningsteam, der sikrer, at alle opgaver udføres korrekt. Nogle af vores automatiserede opgaver er bl.a. automatisk udsendelse af lønsedler og opbevaring af juridisk dokumentation.

Der er mange fordele ved vores arbejde med RPA. For vores kunder er de tre vigtigste fordele:

  • Større nøjagtighed
  • Hurtigere leverancer
  • Konkurrencedygtige priser

Vil du vide mere, har vi lavet en video, der forklarer hvordan vi arbejder med RPA i Azets.

Du kan også læse denne vejledning om RPA og automatisering

Machine learning og kunstig intelligens

Hos Azets arbejder vi konstant med at udvikle og udnytte potentialet i machine learning og kunstig intelligens.

I de nordiske lande har vi i kundeportalen CoZone omkring 6300 ledere, der godkender ca. 55.000 timesedler hver måned. En opgave, som ofte ikke står øverst på ledernes dagsorden. I nogle tilfælde vil der naturligvis ske fejl, og med jævne mellemrum bliver ukorrekte timesedler godkendt.

Derfor fik vi den idé at udnytte machine learning til at hjælpe lederne med at identificere fejl i tidsarkene, inden de godkendes. Et andet eksempel på brugen af machine learning ses i vores ’coding suggestion engine’ i Azets Invoice, hvor fordelen for kunderne er, at de skal bruge betydeligt mindre tid på administration. Tid der i stedet kan bruges på andre og vigtigere opgaver.

Azets i skyen

Cloud-løsninger er forskellige services, der leveres via Internettet. Cloud-løsninger åbner op for innovation, reducerer driftsomkostninger og den tid, det tager at få et nyt produkt eller en ny service på markedet. Med cloud-løsninger opnår man teknologiske fordele for virksomheden gennem nye muligheder og operationelle forbedringer.

Azets bruger i stigende grad cloud-løsninger. At levere vores services fra en cloudbaseret platform har været et værdifuldt og effektivt automatiseringsprojekt. Ved at gøre vores services tilgængelige i skyen, kan vi tilbyde skalérbare og automatiserede løsninger med en høj sikkerhedsgrad for vores kunder.

Læs mere om vores cloudbaserede kundeprotal CoZone


Processer og organisering

For at opnå optimal og effektiv udnyttelse af automatisering, kræver det, at en virksomheds organisationen er struktureret korrekt. Opgaverne skal opdeles i processer og virksomhedens produktionsteams skal organiseres på en måde, så dele af arbejdet kan udføres af en software – uden at man mister overblikket og kontrollen med leverancerne.

Vi har brugt flere år på at optimere automatiseringen af Azets-organisationen. For at opnå den mest optimale succes med vores automatisering, er vi organiseret i teams med en optimeret rollefordeling, kvalitetssystemer og ledelse. I vores arbejde med at automatisere processer, teams og arbejdsopgaver, har vi også udviklet en software, der skaber overblik over alle processer, uanset om de udføres af en konsulent eller en softwarerobot. Dette software-værktøj hjælper Azets med at have fuld kontrol over vores leverancer.

Vil du vide mere om Azets og teknologi?

Digitalisering og teknologi er et vigtigt forretningsområde for os og vores kunder. Netop derfor investerer vi meget af vores tid i udvikling og anvendelse af ny teknologi – både for at imødekomme vores kunders behov og for at skabe endnu bedre kundeoplevelser.

Se flere blogindlæg om teknologi og automatisering

Om Azets

Azets er en international koncern, der tilbyder assistance inden for økonomi, løn, rådgivning og forretningstjenester. Med over 6.500 medarbejdere på tværs af vores kontorer, assisterer vi virksomheder og organisationer i alle brancher og størrelser med at udvikle deres virksomhed og realisere det forretningsmæssige potentiale.