En opsigelse er ophør af et ansættelsesforhold mellem lønmodtager og arbejdsgiver. En opsigelse kan opstå af forskellige årsager, men der er en række regler, der skal overholdes for, at en opsigelse er velbegrundet og dermed gyldig. En usaglige opsigelse kan medføre en godtgørelse til lønmodtager.
Fra tid til anden vil arbejdsgivere befinde sig i en situation, hvor det er nødvendigt at opsige en medarbejder. Årsagerne kan være meget forskellige, og opsigelse foreligger faktisk i flere tilfælde end vi tror. Opsigelser kan nemlig opstå, hvis der sker vilkårsændringer, som anses for værende så væsentlige, at de indebærer en opsigelse og samtidig et tilbud om en ny stilling. Derudover kan opsigelsen være begrundet i virksomhedens eller lønmodtagerens forhold.
Årsag til opsigelse
Den reelle årsag til opsigelsen er afgørende for, hvorvidt en medarbejder kan afskediges. Som hovedregel vil alle medarbejdere kunne opsiges, hvis begrundelsen er saglig.
Sygdom som årsag til opsigelse
Det er vigtigt at sikre sig, at alle de afgørende faktorer er med i den endelig vurdering før selve opsigelsen finder sted. Hvis opsigelsen drejer sig om sygdom, kan du med fordel anvende denne tjekliste:
- Sygdommens varighed (indtil d.d.)
- Årsagen til sygdommen (Hvis den er kendt, da du ikke må spørge til sygdomsårsagen)
- Udsigt til genoptagelse på normale vilkår (Du kan med fordel anvende en mulighedserklæring)
- Sygdomsmønstret (Er der tale om gentagende sygdomsperioder eller enkelte dage, som opstår drypvist?)
- De driftsmæssige problemer forbundet med fraværet (Er de andre kollegaer påvirket af fraværet?)
- Stillingens karakter (Kan den pågældende medarbejderen let erstattes i en periode?)
- Er sygdommen arbejdsbetinget?
- Lønmodtagerens anciennitet
En tommelfingerregel er, at du skal være mere tilbageholdende med en afskedigelse, jo højere anciennitet medarbejderen har.
Fratrædelsesordning
Alternativet til en opsigelse kan være en fratrædelsesordning eller fratrædelsesaftale, hvor virksomhed og medarbejder indgår en gensidig aftale om at stoppe samarbejdet. Hvis du som arbejdsgiver vælger denne løsning, så er der altid en usikkerhed forbundet med, om medarbejderen ser positivt på aftalen. Medarbejdere kan ikke tvinges til at indvilge i en fratrædelsesordning, og fordi alternativet er en almindelige opsigelse, vil medarbejdere ofte forvente en form for gode forbundet med indgåelse af en fratrædelsesaftale. Hvorvidt det er en ekstra månedsløn eller en hurtig afklaring uden flere samtaler med virksomhed og kommune eller lignende parter afhænger af den enkelte medarbejder. Ved udarbejdelse og indgåelse af disse fratrædelsesaftaler er det helt centralt, at formuleringerne er præcise og grundige, da aftalen ellers vil kunne tilsidesættes og dermed være ugyldig.
Rådgivning til arbejds- og ansættelsesret
Står du i en situation, hvor du skal opsige en medarbejder eller har andre juridiske HR-udfordringer? Vi kan rådgive og yde assistance, så du som arbejdsgiver kommer godt igennem en vanskelig situation ved at overholde de gældende love og regler.
Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe dig med juridisk HR eller kontakt os
på telefon 44 51 81 80