Den 14. juni 2019 vedtog EU-Domstolen, at arbejdsgivere skal registrere medarbejderes arbejdstid. Siden da har der pågået samtaler mellem arbejdsmarkedets aktører og regeringen om, hvordan denne EU-beslutning skal føres ud i livet i Danmark.
Resultatet er en aftale mellem Dansk Arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation og Akademikerne om tidsregistrering. På baggrund af denne aftale har Beskæftigelsesministeriet fremlagt et lovforslag den 14. september. Målet er at sikre, at alle arbejdsgivere registrerer deres medarbejderes daglige arbejdstid, hvilket betyder, at der skal være tidsregistreringssystemer på alle arbejdspladser.
Kort sagt: den nye lov kræver, at arbejdsgivere har et tidsregistreringssystem, der er objektivt, pålideligt og let at bruge.
Lovforslaget giver også mulighed for at undtage visse medarbejdergrupper (som ikke er dækket af en overenskomst) fra reglerne om arbejdstid, pauser og hviletid.
Lovforslaget er i høring indtil den 12. oktober. Det forventes, at loven bliver vedtaget i december, muligvis med nogle ændringer. Endelig diskuteres det, om lovens startdato skal flyttes til juli 2024.