Fleksible ressourcer skaber nye muligheder i virksomhederne

 

Brug for midlertidig assistance?  Bliv ringet op


Antallet af fleksible ansættelser i danske virksomheder vokser. Og mens nogle virksomheder stadig tyr til vikarbureauer eller freelancere, når de har behov for ekstra kræfter, så har flere fået øjnene op for de muligheder, som outsourcing byder på – selv i stabsfunktionerne. Især når de fleksible ressourcer kan sidde på virksomhedernes egne adresser og samtidig trække på et stort, fagligt bagland. 

Freelance. Deltid. Fleks. Vikar. Projekt. Tidsbegrænset. Udstationering. Onsite ressource. Kært barn har mange navne. Antallet af medarbejdere, der er ansat på andet end en almindelig 37-timers funktionær­kontrakt er i stigning. I Europa vurderes det, at 20-25% af arbejdsstyrken kan betegnes som fleksibel ressource. Det tilsvarende tal i USA anslås til at være ca. 40% og de kommende år lyder prognoserne på, at antallet af fleksible ressourcer udgør op mod 50%.


Svingende behov i virksomhederne

De danske tal estimeres til at ligne resten af Europas, og stigningen i andelen af fleksible ressourcer er en tendens, der ikke kun kan aflæses i statistikkerne. Det er også er en logisk effekt af de seneste års skiftende konjunkturer og omskiftelige arbejdsmarked.

"Nogle brancher er klemt og må stramme til, mens andre har behov for flere medarbejdere i produktionen eller nybyggeriet, når ordrebøgerne fyldes. Endelig kan internationale virksomheder have nøgletal, der skal overholdes med hensyn til medarbejderantal. Mange af disse foretrækker at indgå aftaler med eksterne samarbejdspartnere om levering af kompetencer til de dele af virksomheden, der ikke opfattes som kerneforretning."

Det udtaler manager i Azets Inge Bungum, som gennem mange år har arbejdet med rekruttering og vikarløsninger og derfor kan se tydelige tendenser i markedet i disse år.


Fleksible ressourcer

På tværs af brancher melder flere og flere virksomheder eksempelvis om udfordringer med at skaffe kvalificeret arbejdskraft – selv i de klassiske stabsfunktioner som regnskab, løn og HR. Sammenholdt med et stadigt mere positivt syn på outsourcing har det skabt et marked for helt nye samarbejdsmodeller inden for fleksibel arbejdskraft i virksomhederne.

"Vi mærker en tydelig stigning i interessen for udstationeringer i danske virksomheder – eller onsite-ressourcer, som de også kaldes."

Det fortæller Inge Bungum, der er manager i Azets’ onsite-afdeling. Altså hvor Azets’ medarbejdere arbejder ”onsite” hos kunderne som en fleksibel ressource med de kompetencer, der er behov for i kortere eller længere perioder.

Virksomhederne, der bruger onsite-løsninger, spænder fra mindre og mellemstore virksomheder til de helt store koncerner. Den typiske kunde er den mellemstore virksomhed, der har et pludseligt opstået behov for ressourcer til en given opgave - eller i en periode, der både kan være begrænset eller langvarig. Det kan f.eks. være som følge af en pludselig opsigelse eller langtidssygemelding eller midlertidige spidsbelastninger.


Omhyggelig rekrutteringsproces

I modsætning til vikarbureauerne ansætter Azets medarbejdere, der gennemgår den samme omhyggelige rekrutteringsproces, som hvis vedkommende skulle sidde på Azets’ hovedkontor i Herlev eller i en af afdelingerne i Odense, Kolding og Aarhus.

"De medarbejdere, der kommer ud i virksomhederne og sidder onsite, starter altid her i huset. Her bliver de introduceret for de mange kompetencer, discipliner og ressourcer, vi råder over. Hvis der er pause i perioderne ude hos kunderne, løser medarbejderen opgaver her i huset og har let adgang til faglig sparring hos kolleger i et professionelt miljø."

Inge Bungum understreger, at det altid er kundens behov, der styrer, hvilken ressource, der bliver en del af virksomhedens daglige arbejdsmiljø.


Match af faglige og sociale kompetencer

Inge Bungum understreger, at man i Azets ikke kun matcher medarbejdernes profil på faglige kompetencer, men også afdækker de sociale og kulturelle.

"Når vi skal tage ansvaret for en opgave, skal vi jo også tage hensyn til kulturerne i virksomhederne. Derfor er det vigtigt, at vi både matcher på faglige og sociale kompetencer, siger Inge Bungum. Hun fremhæver de mange sparede timer til rekruttering i form af stillingsopslag, tests og ansættelsessamtaler, som opnås ved at få en onsite-medarbejder.

Den del af opgaven har vi allerede udført, så det er faktisk kun et spørgsmål om at matche virksomhedens behov med vores medarbejderes profil og kompetencer til en konkurrencedygtig pris."

Brug for midlertidig assistance? 

 

Ønsker du mere info?

Udfyld venligst formularen til højre, og så kontakter vi dig hurtigst muligt. Du er også altid velkommen til at kontakte os på:

Tlf. 44 51 81 80

 

Kontakt Azets

Kontakt mig venligst

Ja, jeg ønsker, at Azets sender nyhedsbreve, information om services og invitationer til events

Jeg er informeret om, at jeg kan læse om, hvordan Azets håndterer mine persondata her. Jeg er klar over, at jeg kan ændre mine tilmeldinger eller afmelde mig fra al e-mail kommunikation