COVID-19 | Fristen for selvangivelsen er udskudt til 1. september

Økonomi | 07/04/2020

af Lars Roslyng

 

Den aktuelle situation med COVID-19 har medført en større mængde udfordringer for virksomheder og erhvervsdrivende i alle størrelser. For at lette byrden har skatteministeriet besluttet at udskyde flere af de regnskabsmæssige frister, man under normale omstændigheder skal forholde sig til i disse måneder. Fristen for årsrapporter er udskudt, og det samme gælder fristen for selvangivelsen, hvilket især er relevant for lønmodtagere og­ mindre erhvervsdrivende.

Læs også ’Hvad er selvangivelse og udvidet selvangivelse’

Fristforlængelsen skal bidrage til, at de erhvervsdrivende i højere grad kan bruge ressourcerne på de akutte problemstillinger og evt. få ansøgt om de forskellige hjælpepakker, der er stillet til rådighed.

Hvem gælder den forlængede frist for?

Selvangivelsens forlængede frist gælder alle grupper:

  • Lønmodtagere mv., som modtager en årsopgørelse med frist 1. maj
  • Små erhvervsdrivende, som modtager en årsopgørelse med frist 1. juli
  • Selvstændigt erhvervsdrivende og personer med indkomst fra udlandet mv., som skal aflevere et oplysningsskema 1. juli
  • Selskaber og andre juridiske personer, der har frist for aflevering af oplysningsskemaet den 31. marts og senere


Bemærk, at rentetillægget på restskat er uændret

De almindelige regler for de renter, der bliver tilskrevet restskatten frem til 1. juli er uændret, og det samme gælder det rentetillæg, der skal betales, hvis restskatten først indbetales efter 1. juli. Altså er det fortsat en god idé at få indbetalt restskatten hurtigst muligt, selvom fristen for selvangivelsen er rykket til september.

Udskudt moms, A-skat, B-skat og AM-bidrag

I midten af marts blev det vedtaget at udskyde betalingsfristerne for moms, A-skat, B-skat og AM-bidrag. Baggrunden for dette tiltag er at passe på de danske virksomheders likviditet, der lige nu er hårdt presset som følge af Corona-krisen. Du kan læse mere om tiltaget her, hvor de forlængede frister også fremgår.

Læs også ’Er du bekymret for din likviditet som følge af COVID-19?’


Har du brug for hjælp

Har du brug for assistance eller sidder du med en masse spørgsmål i relation til din virksomhed og de udfordringer, COVID-19 har medført? I Azets sidder vi klar til at hjælpe, svare på dine spørgsmål og evt. hjælpe med at ansøge om de rigtige hjælpepakker.

Læs mere om, hvordan Azets kan assistere

Om Lars Roslyng

Lars er uddannet revisor og har mange års erfaring i at rådgive mindre virksomheder med deres regnskab og økonomiske forhold. I Azets er Lars leder af afdelingen MikroPro, som assisterer 750+ mindre virksomheder.