Der går længe, før økonomiafdelingen kan være en støtte

Økonomi | 09.09.2019

af Azets

Nordens regnskabschefer er ikke lykkedes med at få sine afdelinger til at fungere som et strategisk og værdiskabende led for virksomheden. Kravene til at forandre det traditionelle arbejde til en moderne og proaktiv økonomifunktion er store, og de fleste nordiske regnskabschefer er kun kommet halvvejs i mål med forandringsarbejdet. Det viser en undersøgelse, som Azets har gennemført.

Nordens regnskabsafdelinger er midt i en overvældende forandring, især skyldes en hurtig teknologisk udvikling og en øget global konkurrence. Det traditionelle regnskabsarbejde forsvinder, og virksomheders krav har ændret sig til en forventning om, at regnskabsafdelinger i langt højere grad bliver en proaktiv og strategisk part i forretningen.

Azets har interviewet 101 regnskabschefer og CFO’er i Norden i virksomheder med over 100 ansatte. Undersøgelsen viser, at regnskabschefen har mange udfordringer og den største udfordring er evnen til at fungere som støtte for virksomheden. IT, digitalisering og automation er store udfordringer ligesom mangel på tid og ressourcer.

Halvvejs i forandringsarbejdet

I undersøgelsen fortæller regnskabscheferne om, hvor langt de er kommet på forskellige områder, som øger værdien og brugen af regnskabsafdelingens arbejde. Det gælder eksempelvis digitalisering af dokumenter, automatisering af regnskabsflow, adgang til ekspertviden og evne til at ændre processer og systemer ved behov.

Regnskabscheferne har ikke de rette forudsætninger

Det er tydeligt, at regnskabscheferne har mange udfordringer, og de kæmper mod tiden. De kan ikke prioritere forandringsarbejdet, og de mangler en klar strategi. Eftersom virksomheden kræver, at regnskabsafdelingerne er proaktive og værdiskabende, så er situationen ikke holdbar for hverken regnskabschefen eller virksomheden. Der er mange ledere, der bør overveje at give regnskabscheferne de rette forudsætninger for at kunne udnytte regnskabsafdelingens potentiale, og dermed stå stærkere i den hårdere konkurrence i fremtiden.

Vil automatisere arbejdet for at vinde tid

Når vi kigger på, hvilket område regnskabscheferne vil satse på i fremtiden, så lander automatisering af regnskabsflow i toppen. To tredjedele af regnskabscheferne mener, at det er det vigtigste prioriteringsområde.

Regnskabschefernes tidsmangel styrer deres prioriteringer. Automatisering anses for at være den hurtigste måde at omgå tidsmangel. Gennem automatisering bliver arbejdet mere effektivt, og det frigør tid til det forretningsstøttende arbejde. Business Intelligence er lige så vigtigt, men vurderes på kort sigt til at ville kræve værdifuld tid frem for at spare tid.


Vil du vide mere om, hvordan outsourcing kan hjælpe din regnskabsafdeling? Hent vores gratis guide her.

Guide: FAQ om outsourcing


Det er ingen selvfølge at søge hjælp

Undersøgelsen viser, at kun hver femte virksomhed har valgt at få ekstern assistance til dele af økonomiarbejdet. Det er en måde at spare tid på, men outsourcing indebærer også muligheden for at få adgang til såkaldt best-practice med effektive processer, automatiserede arbejdsmetoder, moderne IT-systemer og ekspertkompetencer. På trods af, at outsourcing løser mange af regnskabschefens udfordringer og gør virksomheden mere konkurrencedygtigt, så er det altså langtfra en selvfølge at få ekstern hjælp.

Den skeptiske indstilling til at outsource beror på, at regnskabschefer har en mangelfuld viden om, hvad det kræver at indgå et samarbejde med en ekstern partner og hvad de konkrete fordele er. Du kan læse om de tre mest udbredte myter om outsourcing her.

Du kan også læse hele Azets' undersøgelse i vores rapport CEO vs. CFO - download den gratis her.

 

Vi i Azets er overbevidste om, at virksomheden i Norden har meget at vinde ved at ændre sin forestilling om, hvad det egentlig indebærer at få hjælp af en leverandør af outsourcing-tjenester inden for økonomi og regnskab. Kontakt os i dag!

post author

Om Azets

Azets er en international koncern, der tilbyder assistance inden for økonomi, løn, rådgivning og forretningstjenester. Med over 6.500 medarbejdere på tværs af vores kontorer, assisterer vi virksomheder og organisationer i alle brancher og størrelser med at udvikle deres virksomhed og realisere det forretningsmæssige potentiale.