Fra regnskabschef til CFO

28.04.2019

af Tonni Nielsen

Er du klar til at være en af de vigtigste personer i virksomheden som ny CFO? Men er det vanskeligt at slippe rollen som regnskabschef? Måske er du blevet udnævnt til CFO på din nuværende arbejdsplads, eller du har måske foretaget et skift på karrierestigen ved at skifte til anden virksomhed. Uanset vej er det med det nye ansvar oplagt at stoppe op og arbejde mere strategisk med forretningskritisk rådgivning og økonomistyring af virksomheden. Læs med her, hvor jeg forbereder dig på din nye rolle, så du kommer godt fra start.

Helt andre forventninger til en CFO

Noget af det vigtigste at være opmærksom på, når du skifter en mellemlederstilling ud med en direktørstilling er, at virksomhedens CEO eller indehaver forventer noget helt andet af dig som CFO end som regnskabschef. Det forventes, at du er med på kommandobroen og er klar til at tage de strategiske beslutninger men også kan tilvejebringe beslutningsgrundlaget for de beslutninger, der kan have store konsekvenser for virksomheden og den værdikæde, som virksomheden er en del af. Som CFO skal du altså være den stærke strategiker, der har overblik over forretningen, styr på ledelsesinformation, evne til at slutte op om M&A processer, right sizing samt andre vigtige strategiske beslutninger. Hvor strategisk vil du være som CFO? Læs mere her.

Bevar overblikket som CFO

Hvis du ønsker at indtage den mere strategiske lederrolle, er noget af det vigtigste altid at bevare overblikket set fra en direktørstol. Et råd som næsten giver sig selv, men som mange desværre ofte ikke altid prioriterer lige højt, idet de løbende eller konstant bliver trukket ind i de mange operationelle opgaver.

Nøgleordene i dit virke som CFO og strategisk sparringpartner til ledelsen er derfor: Bevar overblikket, og brug ikke unødig tid på de operationelle detaljer.

Tag derfor stilling til, hvorvidt og i hvilken grad, du skal blande dig i driften - og i hvilket omfang du i samarbejde med eksterne rådgivere såsom revisorer, advokater og ejendomsmæglere sætter rammerne for virksomhedens drift.

Rigtige ressourcer og CFO værktøjer

Som CFO opererer du typisk mindre synligt, imens ledelsesteamet håndterer opgaver som kundekontakt, medarbejderpleje og it. Alt efter hvilke funktioner din enhed besidder, kan følgende opgaver enten være helt eller delvist forankret eller passere dit skrivebord:

  • IT
  • Finansielle instrumenter
  • Personaledata og GDPR
  • Nøgletal for varelager og kunders betalingsrutiner
  • Cash flow
  • Årsregnskab
  • Fleet management
  • Facility Management
  • Kontraktforhandlinger
  • Valg af bank og revisor
  • Og måske også HR og løn.

Der vil derfor dukke en række nye opgaver op i rollen som CFO, som ikke umiddelbart har ligget på dit skrivebord som regnskabschef. Start derfor med at fylde værktøjskassen op og få samlet de rigtige ressourcer omkring dig. Sæt en retning for at nå de opstillede mål – både for dig selv og dine medarbejdere – og følg op og justér løbende. Styrk din rolle som strategisk sparringpartner! Læs mere her.

Nyt CFO netværk

Med en række nye arbejdsopgaver på dit skrivebord, hvor sværhedsgraden har fået et nyk opad, er det afgørende, at du har et netværk at kunne sparre med. Tag derfor stilling til, om dit netværk skal skiftes ud eller suppleres. Et netværk, hvor du gennem de rigtige personlige relationer kan skabe den faglige omgangskreds, som oftest kan være nødvendig for at levere beslutninger af høj kvalitet. Eller et netværk som kan bidrage til at sikre, at du har en høj eksekveringsevne - fra udfordringen opstår til løsning og afklaring er fundet.

Download guide til en mere effektiv og moderne økonomifunktion

Undersøgelser viser, at de virksomheder, som forstår at benytte ny teknologi, er de mest omkostningseffektive. Og du er formentlig enig i, at tidskrævende og gentagende opgaver og processer bør reduceres eller helt elimineres. Derfor bør du udnytte den teknologi, som optimerer din hverdag og bidrager til at gøre din virksomhed mere konkurrencedygtig. Hent guiden, og lær mere om hvordan du kan opnå en mere effektiv og moderne økonomifunktion. Hent guiden her

Fokus på målsætninger og KPI´er

Som CFO distancerer du dig til de arbejdsopgaver, du hidtil har været vant til som regnskabschef - og det er vigtigt, at du fortsætter denne vej, så du kan arbejde med at sikre, målsætninger og KPI´er nås. Hvis dine medarbejdere alligevel trækker dig lidt for meget ind i deres områder, skal du vurdere sammensætningen af dit team ud fra følgende parametre:

  • Har du de rigtige medarbejdere, eller bør I overveje udskiftning/udvidelse?
  • Skal I investere i en målrettet plan for kompetenceudvikling?
  • Skal I hyre specialistressourcer eller interim ressourcer ind i kortere perioder eller i forbindelse med projekter?

Især sidstnævnte er vigtig at overveje, når der er tale om de discipliner og områder, hvor dine medarbejdere har brug for din hjælp. Ved at outsource en del af dine ansvarsområder kan du bevare overblikket og i stedet for personaleledelse deltage i de forretningsunderstøttende aktiviteter. En vis distance fra de operationelle opgaver er afgørende for at foretage de strategiske vurderinger, der altid er behov for i en virksomhed for at opnå udvikling og fremgang.

Større fokus på effektivisering

Som CFO skal du se løsninger og veje til at effektivisere, trimme og udvikle. Og det gælder både store og små afdelinger – inklusiv din egen. Som CFO får du automatisk en distance til det niveau, du netop har forladt. Du kan derfor mere upartisk se på, om det er muligt at effektivisere, trimme eller udvikle en række af de funktioner, der ligger i laget under og omkring dig. I forbindelse med effektiviseringen og udviklingen af de enkelte afdelinger er det relevant at kigge på arbejdsmetoder, processer, it-systemer og go-to-market modeller samt andre områder, der kan reducere kapacitetsomkostningerne og optimere lønsomheden i virksomheden. Virksomheden har ét overordnet mål - succes. Og succes er ikke noget, man håber på, men noget man planlægger. Så grib rollen, tænk strategisk og vær CFO fra første dag i din nye funktion. Held og lykke – og god arbejdslyst!   Hvordan leder du virksomheden i en uforudsigelig verden som fremtidens CFO? Læs med her.

Har du brug for rådgivning om din CFO-rolle eller interim ressourcer?

Har du ikke det rigtige netværk til at sparre om din CFO-rolle? Eller har du behov for interim specialister eller en interim leder, så du kan få tid til at bevare overblikket og være strategisk sparringpartner for ledelsen? Vi har erfaringen og netværket til at finde den rigtige løsning til dig og virksomheden inden for kort tid.

Læs mere om CFO services

Læs mere om Azets' regnskabsløsninger

post author

Om Tonni Nielsen

Tonni Nielsen er uddannet inden for økonomi og regnskab på CBS. Han har mere end 20 års praktisk erfaring som revisor og manager i økonomifunktioner. Tonni har været i Azets siden 2003 og bestrider stillingen som Senior manager.