8 tips til at minimere risici, når der sker noget uforudset

Iværksætter | 14/07/2020

af Lars Roslyng

 

Kontrol betyder meget mere end at følge salget og sammenligne i forhold til det nuværende budget og de foregående år. Der er mange begivenheder og situationer, der kan påvirke din forretning. F.eks. havde ingen af os forudset corona-krisen, og mange virksomheder, som før følte sig sikre og på stabil grund, kæmper nu med en presset likviditet og reduceret indtjening.

Hvis du har en plan for, hvordan du håndterer uforudsete hændelser på forhånd, kan du reducere risici og øge sikkerheden. Her er nogle tips, som vil gøre dig bedre forberedt og mindre sårbar.

meter2.jpg Lav prognoser løbende

I løbet af året er der mange hændelser, der vil påvirke det budget, du satte i begyndelsen af ​​året. For at holde budgettet opdateret, skal du foretage løbende justeringer. Afhængig af branche bør du foretage en prognose for de vigtigste nøgletal hver tredje eller fjerde måned. Så får du et bedre og mere aktuelt overblik og har mulighed for at sætte ind i tide, hvis der skulle ske noget.

 

cashregister.jpg Kend dine kunder og pas på dem!

Er der tilstrækkeligt med kunder til, at din virksomhed er bæredygtig? Kan du tilføre ekstra værdi til dine produkter og tjenester og herved udvide markedet? Sats på dine nuværende kunder. Det er nemmere og billigere at få en eksisterende kunde til at købe noget ekstra end at få en helt ny kunde.

Sørg for, at det er nemt at være kunde hos dig. Hold kontakten og svar altid på spørgsmål. Sørg for, at dine kunder føler sig hørt. Ofte forlader man ikke en leverandør på grund af prisen, men fordi servicen har været dårlig.

Søg efter nye kunder, der ligner dine eksisterende. Find dine mest rentable kunder, og forsøg at finde flere af samme slags. Undersøg hvordan din ideelle kunde ser ud ved at finde ligheder mellem dine bedste kunder.           

 

receivemoney.jpg Gennemgå omkostninger og køb

Hvis din virksomhed har en overskudsgrad på 10%, så svarer 1 sparet krone til 10 kroner i øget omsætning. Hvis det giver mening for din forretningsmodel, så del omkostninger med andre virksomheder (f.eks. leje af kontor, materialer osv.). Køb ind via medlemsordninger, da du her kan opnå store rabatter. Har du et lager, så sørg for, at lagerbeholdningen svarer til omsætningen, så I ikke har for mange penge ude i lang tid ad gangen.

 

piggybank.jpg Hold styr på pengestrømmene

Lav løbende likviditetsprognoser, så du er sikker på, at din virksomheds midler kan dække f.eks. fremtidige lønninger, investeringer og uforudsete udgifter. Det er en god metode til at undgå ubehagelige overraskelser og pludselig stå uden kapital i en vigtig situation.

 

moneybag.jpg Forbedr din likviditet

Sørg for at passe på og forbedre din likviditet, f.eks. ved at få kunden til at betale så hurtigt som muligt, på forhånd eller på købstidspunktet. Hvis du fakturerer, skal du sende fakturaen så hurtigt som muligt og bruge 10 eller 14 dages betalingsfrist. Send en påmindelse, så snart en faktura er udløbet. Få en god inkassoløsning for dårlige betalere. For leverandørfakturaer kan det omvendt være fordelagtigt at betale så sent som muligt.

Hent guiden 7 tips til en bedre likviditet

7-tips-til-bedre-likviditet_nyversion.jpg

growth.jpg Hæv priserne

Har du den rigtige pris på dine produkter og tjenester? Find ud af hvilke produkter og tjenester, der sælger bedst, og undersøg om priserne kan hæves. En øget margin vil kunne ses direkte på bundlinjen.

 

megaphone.jpg Forbered dig på det værste!

Hvad er din virksomhed afhængig af? Hvad sker der, hvis en leverandørs fabrik brænder ned, og du ikke kan få dine råvarer? Hvis der sker en skandale i din branche, og ingen ønsker at handle med din slags udbydere længere? Hvis en konkurrent, der tilbyder det samme produkt eller den samme service, pludselig halverer priserne? Hvis der kommer endnu en corona-krise? Hold dig informeret om branchen, konkurrenterne og omverdenen og sørg for, at du har en plan for, hvad du skal gøre i en krisesituation.

Læs også: Er du bekymret for din likviditet som følge af COVID-19?

 

peoplespeaking.jpg Bed om hjælp

Har du de rigtige kompetencer i din virksomhed? Hvis din forretning vokser, stilles der højere krav til kompetencerne inden for mange områder af din virksomheds drift. Skal du ansætte flere eller bede om hjælp? Brug ikke tid på at løse de opgaver, du ikke har kompetencerne til. Resultaterne bliver ikke gode, og det tager for lang tid, -tid som kan og skal bruges andre steder i forretningen.

 

calculator.jpg Få hjælp til regnskabet

Hos Azets kan vi hjælpe dig med dit regnskab og gøre det mere overskueligt og smart at drive virksomhed. Lad os håndtere hele eller dele af virksomhedens regnskab og bogføring, mens du har fuldt overblik over din økonomi og nøgletal. Hos os kan du få betalt dine fakturaer, bogført dine bilag samt kontrolleret og afstemt regnskabet. Du får en professionel løsning, der giver dig mere overskud samt smartere og mere effektive arbejdsprocesser, så du kan fokusere på at træffe vigtige, strategiske beslutninger om din kerneforretning.

LÆS MERE OM, HVORDAN VI KAN HJÆLPE

Om Lars Roslyng

Lars er uddannet revisor og har mange års erfaring i at rådgive mindre virksomheder med deres regnskab og økonomiske forhold. I Azets er Lars leder af afdelingen MikroPro, som assisterer 750+ mindre virksomheder.