Digitale adgange

Her kan du læse om digitale adgange.

  1. Hvad er digital mail?
  2. Hvad er e-Boks?
  3. Hvad er NemKonto?
  4. NemKonto til erhverv
  5. Hvad er NemID og MitID?
  6. MitID Erhverv

{5147499b-4bf9-477b-9922-fa8fef760d4f}_Colorline_boarder_600x5px.jpg

1. Hvad er digital mail?

Der er flere måder virksomheden kan få adgang til digital post fra offentlige myndigheder - via virk.dk, via Digital Post eller via e-boks.dk

Adgang til den digitale mailboks kræver at man bruger MitID Erhverv (tidligere NemID medarbejdersignatur), som er tilknyttet virksomheden. For at kunne se beskederne fra myndighederne, skal virksomheden også have en administrator, der kontrollerer hvem i virksomheden, der kan se beskederne. 

Azets kan hjælpe med at få oprettet digital mailboks og MitID.

 

2. Hvad er e-Boks?

e-Boks er en digital mailboks, hvor man kan læse, skrive og svare på digital post fra offentlige myndigheder eller andre virksomheder, man ønsker at modtage post fra. eBoks oprettes, når virksomheden registrerer et cvr-nummer i Danmark.

 

3. Hvad er NemKonto?

NemKonto er en bankkonto, som den enkelte ansatte har valgt til at være den konto, hvor ydelser og andre udbetalinger fra det offentlige skal sættes ind. NemKonto bruges ofte som lønkonto.

 

4. NemKonto til erhverv

En virksomhed med et CVR-nummer skal vælge hvilken af virksomhedens erhvervskonti, der skal være NemKonto og oplyse dette til banken. Det er et lovkrav at virksomheden har en NemKonto, som myndigheder kan udbetale beløb til, før at virksomheden kan modtage penge fra det offentlige, fx refusion i forbindelse med en medarbejder, der er på barsel, overskydende skat eller moms.

 

5. Hvad er NemID og MitID?

Tidligere brugte man NemID i Danmark i forbindelse med sikker forbindelse til myndigheder, digtale mailbokse og ved betaling mv. Men efter et nyt offentligt udbud, er vi i Danmark ved at udfase NemID og overgår derfor snart til den nye løsning, MitID.

MitID er det danske nationale eID. Enhver borgers personlige nøgle til digitale services i Danmark, inklusiv selvbetjeningsløsninger fra det offentlige.

Læs mere om MitID her.

 

6. MitID Erhverv

MitID Erhverv er til alle virksomheder, foreninger og offentlige myndigheder.

Det bruges, når en ansat skal logge ind med MitID på vegne af virksomheden, når den ansatte skal have rettigheder til særlige offentlige selvbetjeningsløsninger eller skal give fuldmagt til en ekstern virksomhed.

Hvis en ansat fx skal indberette barsel og sygdom, skal brugeren have særlige rettigheder. Det kan tildeles brugere i MitID Erhverv.

Læs mere om rettighederne under MitID her.

Få support til MitID Erhverv her.